AD elektro Alzaboxy

The Medium (RECENZIA) – Duše zosnulých odhaľujú svoje tajomstvá

Zobraziť katalóg

• Autor: Alexandra Vaníková

Psychologický horor The Medium, ktorého hlavná hrdinka dokáže nadviazať kontakt so svetom mŕtvych, je najnovším projektom štúdia Bloober Team. Tím poľských vývojárov sa preslávil najmä strašidelnými titulmi ako Layers of Fear, Observer či Blair Witch. Posledný menovaný nepatril medzi to najlepšie, čo štúdio dokázalo vytvoriť, a na najnovšiu hru od Bloober Team s duchárskym podtónom sa tak s napätím upínal zrak mnohých hráčov a milovníkov hororu. Je The Medium vydareným prírastkom v žánri, alebo sa z područia duchov minulosti vymaniť nedokázalo? Dozviete sa v našej recenzii.

The Medium; wallpaper: cover

zdroj: Bloober Team

Alza Gaming

The Medium (hra)

Hororovú adventúru The Medium vyvíja a vydáva štúdio Bloober Team. Titul vychádza 28. 1. 2021 na PC a Xbox Series X/S bez českej lokalizácie a multiplayera. | Homepage


Články: | Recenzia

The Medium (RECENZIA Xbox Series X) – Obsah článku

  1. Atmosféra sa v The Medium vydarila na jednotku
  2. Byť médium je poriadna fuška
  3. Dual-reality gameplay alebo existencia v dvoch svetoch naraz
  4. Stealth ako vaša jediná zbraň
  5. The Medium je pre štúdio Bloober Team obrovským skokom vpred
  6. Recenzia The Medium: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre The Medium PC

Atmosféra sa v The Medium vydarila na jednotku


Štúdio Bloober Team už takmer 12 rokov sídli v Krakove a tvorcovia sa príbeh svojho najnovšieho dielka rozhodli zasadiť práve do tejto poľskej metropoly. Vydáte sa späť v čase približne o 25 rokov a zakúsite slasti aj strasti (teda hlavne strasti) života média. V úlohe Marianne, ktorá dokáže komunikovať s dušami mŕtvych, sa budete musieť nielen vysporiadať s týmto neobyčajným darom, ale zároveň prísť na kĺb desivému snu (alebo spomienke?), ktorý mladej žene už dlhší čas nedá spať. Keď Marianne dostane telefonát od záhadného muža sľubujúceho zodpovedanie všetkých jej otázok výmenou za pomoc, ocitne sa hlavná hrdinka vo víre neočakávaných udalostí.

The Medium; gameplay: Marianne The Medium; gameplay: Jack

Marianne zastihne správa od tajomného muža v jednom z najťažších dní jej života, kedy sa musí navždy rozlúčiť s blízkym človekom.

Zdroj: vlastný

Príbeh The Medium stavia hlavne na „duchárčine“, čo by sa mohlo zdať ako prvoplánové. Aj napriek tomu ma zaujal a až na pár hluchých miest, kde sa hra príliš spoliehala na to, že hľadáte a čítate rôzne dokumenty alebo odkazy (a tvorcovia mohli skôr prihodiť jednu či dve cut-scény navyše), sa mi páčil. Ruka v ruke s príbehom ide samozrejme atmosféra, a tá sa tiež veľmi vydarila. Vývojári sa netajili tým, že sú fanúšikovia série Silent Hill, ktorá poslúžila ako inšpirácia pre ich hru. The Medium si z kultových japonských hororoviek požičalo aj fixnú kameru, vďaka ktorej pôsobí filmovejším dojmom a len umocňuje pocit úzkosti a stiesnenosti, ktorého sa bolo ťažké počas hrania zbaviť.

Pravdepodobne najviac na mňa zapôsobil prieskum opusteného hotelu Niwa, ktorý už od prvej chvíle dával jasne najavo, že sa v ňom odohralo niečo desivé. Ako keby nestačilo rozbité sklo praskajúce pod nohami, blikajúce svetlá a krvavé fľaky na stenách, Marianne má možnosť vďaka svojim špeciálnym schopnostiam nahliadnuť aj do sveta mŕtvych. V ňom na vás zízajú prázdne očné jamky útvarov reprezentujúcich duše zosnulých, ktorí sa vám budú pripomínať aj hrdelným vreskom.

The Medium; gameplay: hotel Niwa The Medium; gameplay: Maw pronásleduje

V oboch svetoch na Marianne neustále číha nebezpečenstvo.

Zdroj: vlastný

Okrem neho ale moje uši zamestnal aj výborný soundtrack, o ktorý sa postaral dvorný skladateľ hudby pre sériu Silent Hill – Akira Yamaoka. Ten v The Medium dokazuje, že je pánom svojho oboru a aj vďaka jeho práci som si atmosféru v The Medium skutočne užila (a to až tak, že som v jednom momente takmer vyskočila z kože pri pohľade na sošku položenú na stole pri monitore). Zabudnúť nemôžem ani na bravúrne výkony dabingových hercov – Kelly Burke v úlohe Marianne a stálicu medzi dabingových hercami Troya Bakera (Joel z The Last of Us, Higgs v Death Stranding), ktorý prepožičal svoj hlas hlavnému antagonistovi menom Maw. Atmosféra je jednoducho bez pochyby najväčším ťahúňom The Medium. Ako sú na tom ale ostatné prvky?

Byť médium je poriadna fuška


K herným prvkom tvorcovia pristupovali vcelku štedro, čo považujem za veľké pozitívum. Naplno využili skutočnosť, že hlavná hrdinka dokáže komunikovať so svetom zosnulých naplno a ponúkli hneď niekoľko zaujímavých mechaník točiacich sa okolo Marianniných špeciálnych schopností. Okrem dual-reality gameplaya (o ňom viac v nasledujúcej kapitole) som napríklad pomáhala dušiam mŕtvych nájsť pokoj, spájala čriepky spomienok, ktoré dej posúvali vpred alebo som počúvala echá odhaľujúce ďalšie informácie o postavách a udalostiach príbehu. Jednoducho všetko, čo remeslo médiá zahŕňa. Spolu s logickými hádankami tak tieto súčasti tvorili zaujímavý mix herných elementov a môžem povedať, že všetky z nich ma bavili.

Nehnevala by som sa však, keby najmä logické puzzle predstavovali pre hráčov väčšiu výzvu. Väčšina hádaniek totiž nebola pre moju sivú kôru mozgovú dvakrát náročným orieškom. Ich riešenie bolo takmer vždy prítomné v danej miestnosti (čo vám hra dala najavo uzamknutím východu) a len zriedkakedy som musela pre odpoveď prejsť viac ako dvadsať krokov.

The Medium; gameplay: rekonstrukce vzpomínky The Medium; gameplay: neklidné duše

Marianne je médium, čo znamená, že načúvaniu mŕtvym sa v hre nevyhnete.

Zdroj: vlastný

To ma privádza k prvému väčšiemu nedostatku hry, ktorým je jej výrazná linearita. Netvrdím, že lineárne ladené hry sú zlé, to vôbec nie. V The Medium si však tvorcovia nedali veľmi záležať na tom, aby táto linearita v prípade ich hry nebila do očí. Nepôsobí totiž najlepšie, keď Marianne v ráznom kroku zrazu zastaví neviditeľná stena alebo vám hra umožní preskúmať v danom čase iba určitú oblasť. Mať pri prieskume opusteného rezortu a hotela Niwa väčšiu voľnosť by určite v mojom prípade znamenalo viac strávených hodín v The Medium a možno aj niekoľko šedivých vlasov na hlave navyše (čo je v prípade hororov plus).

Dual-reality gameplay alebo existencia v dvoch svetoch naraz


Marianne nedokáže len komunikovať s dušami mŕtvych, ale aj fyzicky navštíviť ich dimenziu. Ba čo viac, existovať v oboch svetoch naraz. Vývojári tento element, prejavujúci sa rozdelením hracej obrazovky vertikálne alebo horizontálne, nazvali dual-reality gameplay a ide o skutočne originálne poňatie riešenia puzzle, úteku pred nebezpečenstvom alebo spracovania cutscén. Dual-reality gameplay je jednoducho efektný aj efektívny. Okrem „wow efektu“ a zatraktívnenia vizuálnej stránky hry totiž ide aj o plnohodnotnú súčasť gameplaya, rozhodne nie len o akýsi kozmetický doplnok. Dimenzia mŕtvych totiž ukrýva prvky pred Marianne v reálnom svete skryté a naopak, čo sa vývojárom veľmi dobre podarilo zužitkovať pri riešení hádaniek.

The Medium I Alza Magazín Gameplay, Xbox Series X, No Commentary

Dual-reality gameplay rozhodne stojí za pozornosť a bude zaujímavé sledovať, či sa ho v nejakej obmene dočkáme aj v budúcich tituloch od Bloober Team.

Zdroj: vlastný

Akokoľvek sa mi dual-reality gameplay pozdáva a čo sa týka grafickej stránky, je The Medium zatiaľ najlepší počin od Bloober Team, môj Xbox Series X mal niekedy problém. Konzola sa sem-tam zadýchala, výsledkom čoho boli nevzhľadne doskakujúce textúry. Je to celkom zarážajúce, pretože hra bola kvôli vyšším technickým nárokom vyvíjaná výhradne pre PC a Xbox Series X/S.

Stealth ako vaša jediná zbraň


The Medium stavia hlavne na napätí a podľa najnovšieho trendu v hororovom žánri aj na bezmocnosti hráča. Jedinou vašou zbraňou v hre je náboj energie, ktorý vás zbaví rojov otravných lišajov smrtihlavov a pomôže s obnovením elektrickej energie v prípade núdze. Pokiaľ ide o vášho úhlavného nepriateľa – Maw – jedinou možnosťou je útek alebo stealth. Prevedenie tohto nepriateľského prízraku je vydarené a jeho úpenlivý hlas mi v ušiach bude znieť ešte dlho.

The Medium; gameplay: jiný svět The Medium; gameplay: Maw

Svet duší môže byť v určitých momentoch pastvou pre oči, estetický dojem však veľmi rýchlo dokáže pokaziť Maw.

Zdroj: vlastný

Ak ma Maw neprenasledoval v jednej z úzkych chodieb hotela, skomplikoval mi cestu sliedením v určitých oblastiach navrhnutých do podoby akýchsi mini arén so strategicky rozmiestneným nábytkom. Za ten som sa mohla skryť a postupne sa preplížiť k bodu určenia. Aj tu som však narazila (často doslova) na spomínanú linearitu. S týmto prízrakom som sa totiž stretla len vtedy, keď to tak hra zamýšľala, čo je veľká škoda. Maw je totiž prototypom desivého úhlavného nepriateľa a obava z jeho neustálej prítomnosti by fungovala oveľa lepšie.

The Medium je pre štúdio Bloober Team obrovským skokom vpred


Netvrdím, že je The Medium bez chýb. Až príliš jednoduché puzzle a fakt, že hra ma posielala z oblasti do oblasti bez možnosti návratu nepôsobia spolu s občas neskoro doskakujúcimi textúrami práve najlepšie. Avšak aj napriek tomu, že novinka od poľských vývojárov by si nejaké úpravy k lepšiemu zaslúžila, ponúka oveľa viac pozitív. Pýchou titulu je jednoznačne atmosféra umocnená skvelým soundtrackom od Akira Yamaoku, výkonmi dabingových hercov a vydareným grafickým spracovaním.

The Medium; gameplay: smutek

Marianne bude cestou naprieč dvoma svetmi sprevádzať dievča menom Sadness (smútok).

Zdroj: vlastný

Novinka od Bloober Team si ma získala aj atraktívnym príbehom a dual-reality gameplayom zahŕňajúcim prehováranie k dušiam mŕtvych a objavovanie ich sveta. The Medium tak môžem bez väčšieho pátosu označiť za najlepší titul od štúdia Bloober Team, a ak aj v ich budúcej hre uvidíme podobný pokrok, máme sa na čo tešiť.

• Zdroje: vlastné


The Medium (RECENZIA)


Záverečné hodnotenie

Táto recenzia bola napísaná pre Xbox Series X verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla PR agentúra Premier.

        Hodnotenie8/10 VEĽMI DOBRÁ
Verdikt:

Aj napriek niekoľkým zakopnutiam môže novinka od poľských vývojárov kráčať so vztýčenou hlavou ako atmosférický titul predstavujúci jedinečný – „duálny“ prístup ku gameplayu. The Medium je jednoducho vydarený psychologický horor a zatiaľ to najlepšie, čo nájdete v portfóliu štúdia Bloober Team.

The Medium; recenzia

Klady

  • Správne ťaživá atmosféra
  • Pútavý príbeh
  • Originálny prístup ku gameplayu v podobe mechaniky duálnej reality
  • Soundtrack pod taktovkou Akiru Yamaoka, dabingoví herci
  • Herné prvky inšpirované Marianninými schopnosťami média

Zápory

  • Logické hádanky sú príliš jednoduché
  • Technický nedostatok v podobe doskakujúcich textúr
  • Linearita neustále limitujúca hráča

HW nároky pre The Medium PC



Minimálne HW požiadavky (1 080p, 30 fps) Odporúčané HW požiadavky (1 080p, 30 fps) Vysoké HW požiadavky (1 440p, 30 fps) Ultra HW požiadavky (4K, 30 fps) Minimálne HW požiadavky, ray-tracing on (1 080p, 30 fps) Odporúčané HW požiadavky, ray-tracing on (1 440p, 30 fps) Vysoké HW požiadavky, ray-tracing on (4K, 30 fps)
Nastavenie detailov Nízke Stredné Vysoké Vysoké Stredné Vysoké Vysoké
Operačný systém Windows 10 64-bit, DX11 Windows 10 64-bit, DX11 Windows 10 64-bit, DX11 Windows 10 64-bit, DX11 Windows 10 64-bit, DX12 Windows 10 64-bit, DX12 Windows 10 64-bit, DX12
Procesor Intel Core i5-6600/AMD Ryzen 5 2500X Intel Core i5-9600/AMD Ryzen 7 3700X Intel Core i5-9600/AMD Ryzen 7 3700X Intel Core i7-9700/AMD Ryzen 7 3700X Intel Core i5-9600/AMD Ryzen 7 3700X Intel Core i7-9700/AMD Ryzen 7 3700X Intel Core i7-9700/AMD Ryzen 7 3700X
Grafická karta NVIDIA GTX 1650 SUPER/AMD R9 390X NVIDIA GTX 1660 SUPER/AMD RX 5600XT NVIDIA RTX 2060 SUPER/AMD 5700XT NVIDIA RTX 2080/RTX 3060 Ti/AMD 6800 NVIDIA RTX 2060 SUPER/AMD 6800 NVIDIA RTX 3060 Ti alebo RTX 2080/AMD 6800 NVIDIA RTX 3080/AMD 6800XT
Operačná pamäť 8 GB 16 GB 16 GB 16 GB 16 GB 16 GB 16 GB
Pevný disk 50 GB HDD (odporúča sa SSD) 50 GB SSD 50 GB SSD 50 GB SSD 50 GB SSD 50 GB SSD 50 GB SSD

• Zdroj: Steam (20. 1. 2021)

S akým herným PC na The Medium?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať
4,0
Layers of Fear – PC DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: dobrodružný,
7 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE004979
The Dark Pictures Anthology: Little Hope – Xbox Digital
Hra na konzolu – Xbox One S/Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licencia, kľúč pre Xbox Live, – uniknite pred desivými prízrakmi po tom, čo sa ocitnete uväznení a úplne izolovaní v opustenom mestečku Little Hope.
31,90 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MXESD1330
Silent Hill Homecoming – PC DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: dobrodružný,
19,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE005247
Vytlačiť
P-DC1-WEB12
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií