• Autor: Ondřej Zeman
Rozdelením deja hier na niekoľko častí sú známe predovšetkým epizodické adventúry. Tie na tomto prvku do istej miery stavajú svoju hrateľnosť, pretože nie je nič lepšie ako v jednej kapitole hráčov napnúť a nechať čakať na ďalšiu. FPS sa touto cestou veľmi nevydávajú. Otvorený koniec príbehu DOOM Eternal: The Ancient Gods – Part One bol kvôli tomu prekvapením, ktoré nás nabudilo na The Ancient Gods – Part Two. Ako na tom očakávané finále je, vám povie naša recenzia.
• Recenzia – Part Two • Recenzia – Part One •
zdroj: Bethesda Softworks
Doom Eternal: The Ancient Gods Part One (Hra) | Doom (IP)
The Ancient Gods Part One je FPS a prvý DLC k hre Doom Eternal, ktorá je súčasťou hernej série Doom. Titul vyvíja štúdio id Software a vydáva spoločnosť Bethesda Softworks. Hra vychádza 20. 10. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Stadia bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenzia | Recenzia Doom Eternal
Príbehová linka The Ancient Gods – Part One bola kvalitná, avšak uťatá možno až príliš skoro po tom, čo sa do nej človek mohol riadne ponoriť. Dej The Ancient Gods – Part Two štartuje v podstate ihneď potom, čo sa na scéne objaví váš zlý klon s desivo vyzerajúcim tetovaním a červenými očami, ktoré jasne naznačuje, ku ktorému patrí tímu. Namiesto riadnej šarvátky sa však rozhodne legendárneho zabíjača kvôli svojej zásadovosti ignorovať a cez portál odkráča do stredobodu Pekla, metropoly Immora, kam sa ho bohužiaľ nedá ihneď nasledovať. Než sa so svojím sokom môžete stretnúť, je nutné splniť rovno niekoľko podmienok vyžadujúcich po vás návštevu rovno troch unikátne navrhnutých svetov, ktoré vám ukážu univerzum DOOM Eternal opäť z trošku inej perspektívy.
Štartovacou zastávkou vašej cesty je v DOOM Eternal: The Ancient Gods – Part Two svet strážcov Argent D'Nur, po ktorého riadnom vyčistení sa vydáte na Zemi a následne do Pekla. Najzaujímavejšou destináciou je vo finálnej expanzii DOOM Eternal bez väčších diskusií náš domovský svet. Už totiž nejde o planétu na kolená zrazenú monštrami všetkého druhu, ale o miesto, ktoré sa pomaly, avšak iste transformuje na divočinu, v ktorej nebude budúcnosť ľudstva istá ani po odchode armády zla. Najviac som bol naopak sklamaný spracovaním sféry kontrolovanej hlavným antagonistom.
Rozsah a dizajn samotnej invázie totiž nestojí za veľa. Vývojári sa z pre mňa absolútne neznámych dôvodov nepokúšajú hráčov aktívnejšie zapojiť do stretu oboch vojsk, čo je skutočne škoda, pretože práve táto fáza mohla byť jednou z najzaujímavejších pasáží celého rozprávania. Pokiaľ ide o samotný príbeh, DOOM Eternal: The Ancient Gods – Part Two je zakončený veľmi slušne. Na svoje si v podstate prídu ako nováčikovia, tak aj znalci série majúci s hlavným hrdinom už nejaké tie skúsenosti. Pokiaľ ide o samotnú dĺžku expanzie, tá je podobná ako The Ancient Gods – Part One a je definovaná primárne zvolenou obťažnosťou.
Po vydaní DOOM Eternal: The Ancient Gods – Part One sa nejeden hráč sťažoval na to, že náročnosť išla oproti základnej hre výrazne nahor. V The Ancient Gods – Part Two tiež došlo k navýšeniu sily nepriateľov. Tentoraz však nejde o až taký veľký skok, aj keď istý posun možno zaznamenať. Protivníkov je predovšetkým viac, takže v každej bitke je na vás vytváraný o niečo väčší tlak. Čas od času sa medzi vašimi sokmi ocitne na prvý pohľad nevinne vyzerajúca zombie, ktorá má však fialový nádych. Keď ju náhodou eliminujete skôr než jej kolegov, vypustí zo seba škrek automaticky dočasne posilňujúci všetky kreatúry v okolí. Treba si na ne preto dávať pozor. Jačiaci nemŕtvi nie sú jedinými nováčikmi v inak už dostatočne rozsiahlej škále šíkov pekelnej armády.
Tešiť sa môžete na obrnenú verziu pekelného baróna alebo kamennej impy nesmierne odolnej voči projektilom a výbuchom. Zraniť tieto tvrdé monštrá možno najlepšie pomocou energetických zbraní, ktoré vám ale nebudú veľmi platné pri stretnutí s prekliatym prowlerom (tulákom). Ide totiž o príšeru, ktorá vás ihneď po uzretí prekľaje, čím vám znemožní užívať schopnosti, a aby toho nebolo málo, ešte si navýši odolnosť proti takmer všetkým útokom z vašej strany. Jedinou možnosťou, ako ich dať dole, sa stane silný úder, ku ktorému sa dostanete vždy po niekoľkých úspešných zakončeniach.
Obyčajní nepriatelia sú tu spracovaní viac než dobre. To isté však bohužiaľ nemôžem povedať o finálnom antagonistovi. Dark Lord je na prvý pohľad solídne vyzerajúci zloduch, od ktorého si išlo sľubovať vďaka dizajnu predchádzajúcich bossov všeličo. Nakoniec nám tvorcovia dali soka s piatimi výrazne sa nelíšiacimi fázami, ktorého porazenie som si kvôli neskutočne obmedzenej škále zručností, absencii akejkoľvek transformácie a v podstate celkovému návrhu nebol schopný vychutnať, a pritom tu bol nebývalý potenciál. Nebál by som sa povedať, že ide o vyložené sklamanie.
Zakončenie príbehu DOOM Eternal v The Ancient Gods – Part Two stojí za to. Pred niekoľkými dňami vydaná expanzia prináša čerstvých nepriateľov, vyššia obtiažnosť, tri stredne rozsiahle mapy, nové výzvy a doteraz nepoznané príbehové čriepky expandujúcej vedomosti o tomto temnom univerze. Hlavným nedostatkom tohto rozšírenia je záverečný boss Dark Lord, ktorého spracovanie je dosť biedne, rovnako ako soundtrack a návrh finálnej bitky, do ktorej priebehu mohli tvorcovia hráča viac zapojiť. V prípade, že by si autori dali na týchto zložkách viac záležať, mohlo byť záverečné hodnotenie pokojne vyššie.
• Zdroje: Vlastné
Mini Recenzia: 24. októbra 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Dej Doom Eternal: The Ancient Gods – Part One sa odohráva krátko potom, čo sa Doom Slayer vysporiadal s poslednou veľkou hrozbou ohrozujúcou Zem. Ak si však myslel, že si po zabití obrieho kozlíka bude môcť konečne oddýchnuť, škaredo sa pomýlil, pretože Urdak je pod kontrolou démonov, čo znamená problém nielen pre jeho obyvateľov, ale aj pre iné svety. Ide totiž o miesto, z ktorého sa dá dostať prakticky kamkoľvek vo vesmíre. Legendárny zabíjač démonov je preto opäť povolaný do zbrane, pričom jeho prvou zastávkou nie je nič iné ako bývalé stanovisko UAC uprostred oceánu. Dlho sa na ňom však neohrejete, pretože skôr, než sa riadne rozhliadnete, zamierite do pekelných močiarov a následne v ústrety prešpinenému domovu anjelov.
Samotné tempo prezentovania príbehu je viac ako slušné. Navyše, dôjde aj na pár zaujímavých zvratov, ktoré by človek skutočne nečakal. Úprimne som si vychutnal aj príbehové pozadie, ktoré mi umožnilo dozvedieť sa viac o démonických bytostiach a miestach, ktoré obývajú. Pokiaľ ide o dĺžku kampane, prvý prechod vám zaberie päť až dvanásť hodín. Finálnu hodnotu samozrejme ovplyvní hlavne to, akú náročnosť si vyberiete. Dej bohužiaľ zostáva otvorený, takže nejeden hráč bude na konci trošku sklamaný extrémnou otvorenosťou zanechávajúcou pocit hladu po plnohodnotnom zakončení, čo je napríklad aj môj prípad. Jednoducho by som radšej celistvé ťaženie než niekoľkodielny seriál.
V základnej verzii Doom Eternal voľba obťažnosti definovala to, ako rýchlo kampaň absolvujete len do istej miery, pretože vyrovnanosť jednotlivých úrovní bola výborná. V prípade The Ancient Gods – Part One vlastne formuje tempo prechodu maximálne, pretože keď si vyberiete zle, nemusíte sa dostať ani cez prvú mapu. Pri každom strete ste nútení čeliť desiatkam rôzne silných démonov, ktorí vám nedajú ani na minútu vydýchnuť. Do istej miery je to daňou za to, že váš hrdina štartuje so všetkými nástrojmi, ktoré si počas primárnej dejovej linky nazbieral. Úprimne si však nie som úplne istý, že je to ideálna cesta predovšetkým z toho dôvodu, že pre nováčika ide na všetkých stupňoch o ťažko stráviteľný zážitok, ktorý dá zabrať aj veteránom majúcim pôvodnú kampaň v malíčku.
Návrh úrovní mi prišiel v novej expanzii slušný. Viac ako nimi som však nadšený rozšírením škály nepriateľov, v ktorej je teraz možné nájsť statické veže a skazených anjelov a duchov, ktorí predstavujú dosť nepríjemných protivníkov. Ide totiž o monštrá, pre ktoré nie je problém osedlať si démona a urobiť z neho rýchlejšieho, odolnejšieho a hlavne silnejšieho tvora. Keď ich schránku zabijete, väčšinou sa pokúsia dostať ihneď do ďalšej, v čom sa im dá zabrániť iba pomocou plazmovej pušky, ktorá je jediným prostriedkom, ktorým je ich možné zničiť. Duch sám zmizne, len ak nemajú po ruke voľné telá, o ktoré väčšinou nemajú núdzu. Kým monštier je viac, paleta zbraní zostala prakticky rovnaká. K miernej inovácii došlo po tejto stránke iba v smere posilňovacích run, ktorých počet bol navýšený o tri kúsky.
Absolvovanie základnej hry bolo výzvou. V rámci Doom Eternal: The Ancient Gods – Part One sa však vývojári z id Software prekonali a nastavili latku ešte o niečo vyššie, aj keď skutočne len málokto iste veril tomu, že to ešte ide. Ich nový výtvor vsádza na vysokú obťažnosť, neopozeraných nepriateľov, a predovšetkým čerstvú príbehovú linku, ktorá však zostáva príliš otvorená, čo nie je v prípade FPS žánru obvyklá stratégia, vďaka čomu niektorým hráčom jej prílišná otvorenosť nemusí úplne sadnúť. Ďalšou vecou, z ktorej nebude nadšený úplne každý fanúšik pôvodného diela, je extrémne navýšenie obťažnosti, kvôli ktorému sa pri hraní dostanete do situácií, kedy proti vám bude stáť napríklad trojica pekelných barónov, alebo duo nesmierne odolných cyber-mancubov, ktorých eliminácia vám zaberie nemalé množstvo času.
Táto mini recenzia bola napísaná pre PC verziu hry, kópiu poskytol distribútor Cenega.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu na recenziu poskytol distribútor Cenega.
DOOM Eternal: The Ancient Gods je dobrá expanzia v mnohých ohľadoch efektívne zakončujúca príbeh DOOM Eternal. Škoda len, že si jej autori nedali viac záležať na jej finále. Fanúšikovia DOOM Eternal by si ju nemali nechať ujsť, pretože konečne zavŕši príbeh ich obľúbeného šampióna. Pre ostatných je to skôr záležitosť zliav.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5 3.3 GHz/AMD Ryzen 3 3.1 GHz | Intel Core i7-6700K/AMD Ryzen 7 1800X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1050Ti (4 GB), GTX 1060 (3 GB), GTX 1650 (4 GB)/AMD Radeon R9 280(3 GB), AMD Radeon R9 290 (4 GB), RX 470 (4 GB) | NVIDIA GeForce GTX 1060 (6 GB), NVIDIA GeForce 970 (4 GB)/AMD RX 480 (8 GB) |
DirectX | – | – |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Zdroj: store.steampowered.com (23. 10. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.