Japonská manga Attack on Titan, ktorej nová herná adaptácia vyšla na PC a konzolách relatívne nedávno, má fanúšikov snáď po celom svete. Na západe sa jej však kvôli veľmi špecifickému vizuálu a osobitej náplni nedarilo tak, ako v krajine vychádzajúceho slnka, kde sú schopní akceptovať rôzne typy výstredností a extrémov. Európania žiaľ nedisponujú tak silným žalúdkom ako obyvatelia domova samurajskej tradície, takže sa tomuto dielu väčšina z nich radšej vyhla. Sekanie prerastených ľudí bez genitálií na kúsky jednoducho nie je pre každého. Pri podrobnom skúmaní danej tematiky si tento fakt zrejme uvedomili aj vývojári z Iron Galaxy, ktorí do svojej akcie Extinction namiesto humanoidov umiestnili gigantických škriatkov. Či sa im stávka na známe monštrá vyplatila, zistíte v našej krvou nasiaknutej recenzii.
Jednotlivé kráľovstvá smrteľníkov medzi sebou v Extinction od nepamäti viedli spory, ktoré nakoniec vždy vyústili vo vojnu, ktorá súperiace frakcie poriadne oslabila. Keď už to vyzeralo tak, že po rokoch šarvátok a bojov konečne nastane dlhodobý mier, objavil sa na scéne nový nepriateľ, ktorého jediným cieľom nebolo nič menšie než vyhladiť celý ľudský druh. Hoci sa vojská kráľov proti invázii bránili, žiadne z nich nebolo schopné proti gigantickým zástupcom rasy Raven plne uspieť. Väčšina panovníkov bola rada, že sa im podarilo vystavať mohutné hradby a na chvíľu protivníkov odrezať od ich bezbranných obetí. Teraz sa však obrom dostala do rúk technológia, ktorá im umožňuje prekonávať tú najlepšiu obranu nepriateľov, takže sa opäť púšťajú do plnenia svojej krvavej úlohy.
Jedinou nádejou celého sveta Extinction je tajomný hrdina Avil, ktorý je členom zabudnutého rádu lovcov monštier, ktorý podľa povestí chránil slabých a nemohúcich pred zlom celé stáročia. Teraz, keď je osud ľudstva opäť v ohrození, sa hŕstka zostávajúcich zabijakov s Avilom na čele vydáva na výpravu, ktorej primárnym cieľom je zachrániť čo najväčší počet ľudských životov. V neľahkej úlohe im pomáha mladučká dievčina skúsená vo vytváraní kryštálmi poháňaných portálov, cez ktoré unikajú obyvatelia miest do lokalít, na ktoré zatiaľ nepadol zrak smrť rozsievajúcich titanov. Táto skupina bojuje pravdepodobne vopred prehranú bitku.
Príbeh Extinction je zameraný na boj proti prerasteným útočníkom, ktorí nemajú s nikým zľutovanie. Vývojárom z Iron Galaxy sa podarilo do tohto relatívne jednoduchého konceptu vštepiť skutočne pútavú dejovú zápletku, v ktorej odkrývate históriu dávno zabudnutého rádu, ktorý podľa povestí bránil ľudské kráľovstvo pred temnotou. Na svojej ceste za pravdou sa stretnete s hŕstkou zaujímavých postáv a pútavých udalostí, ktoré sú vám prezentované primárne cez nadabované textové okna. S Extinction som bol po tejto stránke nadmieru spokojný. Ak mám byť úprimný, túžba po tom, aby som odhalil tajomnú minulosť cechu lovcov monštier, sa nakoniec stala jediným dôvodom, prečo som sa rozhodol toto dielko dohrať až do konca. Celok totiž bohužiaľ nestojí na najkvalitnejších základoch.
Primárna dejová línia je v Extinction prezentovaná prostredníctvom siedmich kapitol, ktoré sú vždy zložené zo štyroch misií, ktorých náplň nie je práve niečím, čím by sa tvorcovia tohto diela mohli chváliť. Prakticky v nich budete eliminovať stále útočiace monštrá, brániť po určitý čas hliadkové veže a zachraňovať civilistov, ktorí čakajú u teleportačných kryštálov na to, kým ich aktivujete, čím im umožníte rýchlo zmiznúť z dosahu nepriateľov. Spektrum situácií je tu veľmi obmedzené. Od hry s cenovkou, ktorou sa pýšia väčšinou len AAA tituly, by som popravde čakal, že mi ponúkne širší, a hlavne zaujímavejší výber aktivít, u ktorých sa po čase nebudem nudiť.
Okrem hlavnej úlohy, ktorú musíte splniť preto, aby ste danú situáciu úspešne zakončili, pred vás Extinction postaví aj niekoľko výziev, ktorých variácie sú o niečo pestrejšie než spektrum primárnych úloh. Vyžadované po vás bude napríklad zabiť určitý počet nepriateľov, zachrániť niekoľko desiatok ľudí, zostať na žive či eliminovať bezrukého obra skôr, než mu opäť narastú končatiny, ktoré ste mu pred chvíľou usekli. Ak sa vám ich podarí dokončiť pred tým, než misia skončí, bude na vás v menu čakať príjemné prekvapenie, takže ich nie je dobré úplne ignorovať.
Lokácia, na ktorej budete bojovať, bude definovať predovšetkým to, či ide o jasne určenú úroveň, či náhodne generovanú mapu. Prvý spomínaný typ ponúkne vždy osobitejšie navrhnuté územie, ktoré bude v istom ohľade unikátne. Rovnako tak bude špecifická aj úloha a výzvy, ktoré vám pred začiatkom bitky budú v Extinction zadané. Druhý variant pred vás postaví jeden z lotériou vybraných svetov. Na dobrodružnej výprave budete môcť zavítať do impozantných pevností, neveľkých osád, veľkolepých metropolí, púštnych mestečiek, odľahlých staníc, ktoré budete brániť pred útokmi obrovských monštier a ich sluhov. Z dvoch uvedených možností som si popravde viac obľúbil tú s vopred stanovenými pravidlami, nie som totiž veľkým fanúšikom generovania.
Okrem príbehovo ladených misií si v Extinction proti obrom zabojujete aj v rámci troch režimov. Vraždiť jedno monštrum za druhým môžete v stále sa meniacej dennej výzve či módoch Šarvátka a Vymretie, ktoré majú trošku odlišné pravidlá. V základe sú však viac-menej rovnaké. Všade musíte eliminovať príšery až do momentu, než splníte kvótu či nepadnete pod ich náporom vy alebo mesto, ktoré bránite. Návrh herných režimov a úrovní nie je v Extinction vôbec zlý, škoda len, že si autori viac nepohrali s dejovou kampaňou, ktorá by mohla disponovať špecifickou škálou misií, ktoré by ste napríklad v spomínaných módoch nenašli.
Gigantických obrov samozrejme nebudete v Extinction likvidovať pomocou sladkých slovíčok či uspávaniek. Na ich zabitie budete vždy potrebovať poriadne nabrúsený meč, ktorým im oddelíte ich zadubenú hlavu od tela. Len málokedy tu však narazíte na nechráneného velikána. Vždy na sebe majú určitý typ zbroje, ktorá chráni ich mozgovňu a údy proti úderom. Niektorí na sebe nosia málo odolné drevo, zámkom zopnuté oceľové náramky, helmy z kostí či holenné chrániče omotané tŕňmi. Najlepšie sú bránení extrémne nebezpeční červení titani. Sami autori ich nasúkali do špeciálneho lávového brnenia, cez ktoré sa dá dostať len tak, že jeho vlastníka necháte, aby ho sám poškodil do tej miery, kým mu bude celkom na nič.
O hlavu ich môžete pripraviť až potom, čo sa vášmu hrdinovi nahromadí dostatok heroickej energie. Tú dostane zakaždým, keď zachráni úbohých obyvateľov, zabije sluhu veľkých monštier alebo zničí kus zbroje a oddelí niektorú z dorastajúcich končatín. Na konci bitky ste za svoje hrdinské skutky vždy odmenení určitým počtom skúsenostných bodov. Tie je možné následne investovať do vývoja vášho hrdinu, ktorému možno navýšiť životy, zvýšiť bojovú zdatnosť alebo výrazne zlepšiť jeho obratnosť, takže bude vo finále schopný behať bez ťažkostí po bočných stranách múrov a skákať z nich na svojich protivníkov. Súbojový systém ako taký je tu navrhnutý veľmi jednoducho ale svižne, takže si v jeho rámci nemám na čo sťažovať. Extinction ma v tomto ohľade vcelku príjemne prekvapilo.
Keď som nedávno v recenzii na online akciu Sea of Thieves kritizoval vyššie obstarávacie náklady daného kúsku, nemyslel som si, že v blízkej dobe narazím na ďalší projekt, ktorého tvorcovia sa nebudú schopní vysporiadať s cenou svojho diela. Chlapci z Iron Galaxy sa bohužiaľ rovnako ako vývojári z Rare rozhodli, že je ich titul natoľko obsahovo bohatý, že si bez väčších problémov obhája cenovku, ktorou väčšinou disponujú AAA hry. Za seba musím povedať, tento krok považujem za veľkú chybu, pretože Extinction rozhodne nemá na to, aby si ju obhájil. Snáď sa jeho autorom čo najskôr rozsvieti a požadovanú sumu výrazne znížia. Pokiaľ ju nechajú na rovnakej hodnote, ako doteraz, s vysokou pravdepodobnosťou prídu o rad potencionálnych zákazníkov, pre ktorých je šesťdesiat eur jednoducho príliš.
Druhým výrazným nedostatkom Extinction je absencia kvalitného obsahu, ktorý by hráčov po zaplatení spomínaných šesťdesiatich eur dokázal zabaviť na dostatočne dlhú dobu. Likvidácia obrov je totiž zábavná len po určitý čas. Potom, čo v hre strávite pár hodín, na vás začne pomaly doliehať stereotyp, ktorému sa kvôli nedostatku širšej škály nepriateľov, stále rovnakému spektru lokácií a nie príliš osobitým úlohám jednoducho nedá vyhnúť, ani keby ste akokoľvek chceli. Ako hráč, ktorému sa tento koncept s lovom príšer celkom pozdáva, dúfam, že ho jeho autori v čo najbližšej dobe rozšíria o nové bezplatné DLC balíčky, ktoré by mi dali dôvod na to, aby som sa znovu vrhol do tohto sveta plného krvi a amputovaných končatín.
Elementárny koncept Extinction nevyzerá na prvý pohľad vôbec zle. Postavení sú pred nás škriatkovia, obri, zničiteľné mestá, kvalitné rozprávanie a agilný hrdina s poriadne nabrúseným mečom, s ktorým zráža k zemi jedného protivníka za druhým. Celok by možno mohol za určitých okolností dokonca konkurovať slávnej značke Attack on Titan. Tvorcom by sa však musel viac podariť návrh jednotlivých herných úrovní, nepriateľov a misií, ktoré musíte plniť, aby ste mohli pokračovať v príbehu. Zapracovať by tiež museli na dĺžke kampane, rozšírení obsahu a znížení miery stereotypu, ktorý je po niekoľkých hodinách hrania naozaj citeľný.
Extinction je dynamická akcia, v ktorej kosíte hordy prerastených škriatkov. Jej nákup by som odporúčil hlavne nenáročným lovcom, ktorí nemajú hlboko do vrecka. Obdivovatelia série Attack on Titan a komplexnejšie orientovaní jedinci by od nej naopak mali dať radšej ruky preč. Ja sám by som s kúpou tohto diela počkal na strednú či väčšiu zľavu, pretože podľa môjho názoru si cenovku, ktorou teraz disponuje, kvôli nedostatkom spomenutých v recenzii rozhodne neobháji. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-760/AMD Athlon X4 740 | Intel Core i7-4770/AMD FX-9370 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 970/Radeon RX 470 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 3 GB | 3 GB |