Ako už asi viete, dnes tak veľmi populárna počítačová hra Far Cry 5 bola vytvorená vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal nielen pre platformu PC, ale aj PlayStation a Xbox. Hra sa odohráva v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane a my sme vám túto hru podrobne predstavili v našej recenzii. Pre všetkých priaznivcov Far Cry 5 sme sa v článku Far Cry 5 – test vplyvu nastavenia detailov na výkon venovali tomu, ako si túto skvelú hru čo najlepšie nastaviť po grafickej stránke. Dnes sa pozrieme na to, ako sa jednotlivým grafickým kartám v tejto hre vlastne darí. Ktorá karta je najvýkonnejšia, s ktorou si túto hru zahráte ešte bez problémov, alebo s ktorou grafickou kartou by ste už mohli mať problémy. Aby to nebolo príliš nudné čítanie, do článku som navyše umiestnil niekoľko videí priamo z testovania.
Počítačová hra Far Cry 5 bola vydaná 27. 3. 2018 spoločnosťou Ubisoft Montreal. Táto hra bola postavená na firemnom Duni Engine, ktorý svojím pôvodom vychádza z veľmi populárneho a známeho CryEngine spoločnosti Crytek.
Engine Far Cry 5 využíva grafické rozhranie DirectX 11, do ktorého boli implementované niektoré veľmi zaujímavé technológie spoločnosti AMD. Ide napríklad o technológiu AMD Shader Intrinsics, FreeSync 2 a po novom tiež Rapid Packed Math, teda zahrnutie výpočtov polovičnej presnosti FP16 (namiesto bežne využívaných FP32), ktoré dokážu využiť najmä novšie grafické karty Vega. Vlastníci grafických kariet NVIDIA sa však nemusia nijako obávať, Ubisoft totiž zvládol optimalizáciu tejto hry pre všetky grafické karty skvele, o čom vás koniec koncov presvedčí aj tento článok.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (len 64-bit) | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (len 64-bit) |
Procesor | Intel Core i5-2400 alebo AMD FX-6300 | Intel Core i7-4770 alebo AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 670 alebo AMD R9 270 | NVIDIA GeForce GTX 970 alebo AMD R9 290x |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Primárnou úlohou dnešného článku je porovnanie výkonov grafických kariet v počítačovej hre Far Cry 5. Pretože výkony grafických kariet v počítačových hrách sú ovplyvnené nielen výkonom samotného grafického čipu, ale aj mnohými ďalšími faktormi, najmä výkonom procesora alebo kapacitou grafickej pamäte, pokúsime sa dnes v tejto hre odhaliť aj tieto závislosti.
Na dnešné testovanie grafických kariet v počítačovej hre Far Cry 5 využijeme vývojármi ponúkaný vstavaný benchmark, ktorý verne simuluje reálne požiadavky na výkon grafickej karty v tejto hre. Vstavaný benchmark trvá celkom 59 sekúnd a my v ňom u grafických kariet nebudeme merať iba priemernú snímkovú frekvenciu, ale u každej karty budeme zaznamenávať aj jednotlivé časy snímok (Frame times), ktoré veľmi dobre opisujú plynulosť pohybu v hre, ďalej tiež využitie grafickej pamäte, využitie GPU, CPU a ďalšie dôležité veličiny.
Na zaznamenávanie dosiahnutých časov snímok, z ktorých sa následne počíta tiež výsledná priemerná rýchlosť snímok, budeme používať nástroj Fraps, na ostatný monitoring správania grafických kariet aj celého testovacieho systému použijeme nástroj MSI Afterburner.
Počítačová hra Far Cry 5 využíva celkovo 4 prednastaviteľné grafické detaily, ktoré môžete využiť podľa výkonu vašej grafickej karty. Vďaka tomu, že Ubisoft na optimalizáciách tejto hry odviedol naozaj kus dobrej práce, môžeme v našich testoch využívať to najnáročnejšie grafické nastavenie ULTRA, a to nielen pre testy grafických kariet zo segmentu vysokého výkonu (high-end), ale aj pre testy tých menej výkonných kariet zo segmentu strednej triedy (mainstream).
Vieme teda ako a čo budeme testovať, poďme si na záver tejto kapitoly ešte predstaviť grafické karty, ktoré sa zúčastnia dnešných testov.
Grafické karty s vysokým výkonom (high-end) | |||
---|---|---|---|
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 | Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Sapphire Nitro + RX Vega56 8G HBM2 LE |
Ako môžete vidieť, do dnešných testov boli zaradené grafické karty tak, aby v nich bol prítomný vždy jeden zástupca konkrétneho grafického čipu od spoločnosti AMD i NVIDIA.
Tým najdôležitejším ukazovateľom výkonu grafických kariet je pre nás priemerná rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahla, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší.
Nasledujúce grafy ukazujú, ako si v testoch počítačovej hry Far Cry 5 viedli jednotlivé grafické karty v rôznych rozlíšeniach. V rozlíšení 3 840 × 2 160P (4K UHD) však boli testované iba grafické karty zo segmentu vysokého výkonu. Menej výkonné grafické karty totiž nie sú na toto vysoké rozlíšenie svojím výkonom ani stavané.
Testy Far Cry 5 – FPS |
Vyššie uvedené grafy ukazujú výkon grafických kariet v počítačovej hre Far Cry 5. Ja si podrobnejšie hodnotenie jednotlivých kariet nechám až na samotný záver tohto článku, teraz sa zameriam len na to najdôležitejšie.
Počítačová hra Far Cry 5 je vlastne akčná strieľačka typu FPS (First-person shooter), ktorá ku kvalitnému hraniu vyžaduje pomerne vysokú snímkovú frekvenciu. Ak prižmúrim obe oči, minimálna hrateľná rýchlosť snímok by sa pre túto hru nemala dostať pod 45 FPS, ideálna je však rýchlosť snímok, ktorá nepadá nejako významnejšie pod hranicu 60 FPS.
V najbežnejšie používanom rozlíšení 1 920 × 1 080p hranicu snímkovej frekvencie 60 FPS v počítačovej hre Far Cry 5 splnili všetky grafické karty zo segmentu vysokého výkonu a tiež tie silnejšie karty strednej triedy, Radeon RX 570 končiac. U menej výkonných grafických kariet, ako sú GeForce GTX 1050 Ti, GTX 1050 a Radeon RX 560, sa budete musieť zmieriť s tým, že s nastavenými grafickými detailmi hry budete musieť ísť dole, a ak to nebude ešte stačiť, budete musieť znížiť tiež rozlíšenie.
Rozlíšenie 2 560 × 1 440p (WQHD) je v prípade Far Cry 5 už iba záležitosťou grafických kariet vysokého výkonu. V úplne najvyššom rozlíšení, teda 3 840 × 2 160P (4K UHD), sa už príliš nechytajú ani tie dnes najvýkonnejšie grafické karty.
Priemerná rýchlosť snímok grafických kariet je síce spoľahlivým ukazovateľom ich výkonu, nič nám ale nepovie o celkovej plynulosti renderingu, ktorý je rozhodujúcim faktorom zdania plynulého pohybu na monitore počítača. Veľmi často sa totiž stáva, že jednotlivé snímky nie sú grafickou kartou na monitor vykresľované v pravidelných intervaloch a sem-tam dôjde k nejakému tomu zdržaniu. Toto občasné zdržanie sa potom v hre prejaví tak, že sa pri inak plynulom pohybe obraz na monitore na okamih akoby zasekne (stutter). Stuttering je teda nepríjemnou chybou plynulosti pohybu v hrách, ktorá môže byť spôsobená nielen enginom samotnej počítačovej hry, ale napríklad aj celým systémom, alebo nevyladenými ovládačmi grafických kariet.
Ako teda stuttering či inú chybu plynulosti renderingu v hrách odhaliť? Jednou z možností sú vypočítané hodnoty ukazovateľov 99. percentil (1 % Low FPS) a 99,9. percentil (0,1 % Low FPS), ktoré v prípade veľkých odstupov (rozdielov) od hodnoty priemernej snímkovej frekvencie naznačujú problémy s plynulosťou vykresľovania snímok, a teda aj nebezpečenstvo trhavého pohybu v hre.
Ďalšou a úplne bezpečnou možnosťou, ako tento nepríjemný stuttering v hre odhaliť, je graf, do ktorého sú vynesené časy potrebné na vykreslenie všetkých snímok grafickou kartou. V týchto grafoch potom odhalíte prakticky akúkoľvek časovú anomáliu v renderingu. Takže sa na to poďme pozrieť.
Testy Far Cry 5 – časy snímok |
To, čo v grafoch predchádzajúcej kapitoly naznačovali malé odstupy ukazovateľov 1 % Low FPS a 0,1 % Low FPS od priemernej snímkovej frekvencie, potvrdzujú tiež grafy časov jednotlivých snímok. V hre Far Cry 5 sú snímky u všetkých grafických kariet renderované v pomerne pravidelných intervaloch, a pohyb na obrazovke monitora by tak mal byť plynulý, bez výraznejšieho stutteringu. Sem-tam sa síce u rôznych grafických kariet náhodne objavili aj nejaké tie anomálie, ale nebolo to nič, čo by vám dojem plynulého pohybu v hre Far Cry 5 nejako výraznejšie pokazilo.
Asi najčastejším dôvodom nižšej snímkovej frekvencie v hrách býva nedostatočne výkonný procesor. Ako to ale spoznať? Hoci sa to niektorým z vás bude zdať zvláštne, nedostatočný výkon CPU poznáme podľa ukazovateľa vyťaženia GPU. Hodnota tohto ukazovateľa nám totiž počas testov ukazuje, či a ako je počítačová hra závislá na výkone procesora. Aby grafická karta pracovala na plný výkon, musí ju procesor (CPU + RAM) stíhať „kŕmiť“ potrebnými dátami, ktoré GPU nutne potrebuje pre vlastný rendering snímky. Ak je procesor príliš slabý a potrebné dáta nedodá včas, grafická karta preruší rendering a musí na ne počkať. Vyťaženie grafickej karty tak klesá a rovnako tak ide dole aj rýchlosť snímok v hre. Táto situácia veľmi často nastáva u výkonných grafických kariet v nízkych rozlíšeniach 1 920 × 1 080p. Poďme sa teda pozrieť, aká situácia panuje vo Far Cry 5. Do nasledujúcich grafov som zaniesol iba tie grafické karty, ktorých vyťaženie počas testu klesalo výraznejšie pod hranicu 100 %.
Vyťaženie GPU |
Ako je z grafov zrejmé, v počítačovej hre Far Cry 5 a pri rozlíšení 1 920 × 1 080p úplne naplno nepracujú grafické karty GeForce GTX 1080 Ti, Radeon RX Vega64 a Radeon RX Vega56. Môžeme tak povedať, že v tomto rozlíšení pre tieto grafické karty nie je dostatočne výkonný ani náš testovací procesor Intel CORE i7-8700K pracujúci na frekvencii 5 GHz! Pri ostatných kartách a rozlíšeniach je už všetko v poriadku, a my tak môžeme konštatovať, že engine počítačovej hry je u veľmi výkonných grafických kariet v nižšom rozlíšení pomerne závislý na výkone procesora. S tým však bohužiaľ nič neurobíte, ani keby ste sa rozkrájali.
Jednou z ďalších vecí, ktorá ovplyvňuje výkon grafických kariet v počítačových hrách, sú požiadavky na kapacitu grafickej pamäte.
Aby grafická karta vykreslovala zábery čo najvyššou rýchlosťou, je nutné, aby boli dáta nevyhnutne potrebné pre rendering (Working set) umiestnené v rýchlej grafickej pamäti (VRAM) priamo pri grafickom čipe. Ak je kapacita VRAM príliš nízka na to, aby sa do nej Working set zmestil, musia byť tieto dáta dodatočne a priebežne prenášané z operačnej pamäte (RAM) pomocou pomalej zbernice PCI Express. Samozrejme, ak táto situácia nastane a GPU musí na dáta čakať, rýchlosť snímok postupne klesá. Je teda veľmi dôležité, aby kapacita grafickej pamäte bola aj s malou rezervou pre požiadavky danej hry dostatočne veľká. A ako je na tom Far Cry 5?
Pre nastavenie ULTRA vývojári odporúčajú nasledujúcu veľkosť grafickej pamäte:
Do nasledujúcich grafov som zaradil GeForce GTX 1060 so 6 GB VRAM, ktorá disponuje oveľa vyššou kapacitou VRAM, než nám odporúčajú vývojári hry. Grafickú kartu GeForce GTX 1060 3GB, ktorá zase disponuje kapacitou VRAM na samej hrane odporúčania vývojárov, a nakoniec tiež kartu GTX 1050 2GB, ktorá tieto požiadavky vývojárov už nespĺňa vôbec.
Prvý graf „Využitie VRAM“ nám ukazuje, koľko MB dát si grafické karty počas testov obsadili vo svojich VRAM. Druhý graf „Vyťaženie PCIE Express“ nám ukazuje intenzitu prenosov dát medzi GPU a RAM. Ak je táto intenzita príliš vysoká, signalizuje to nízku kapacitu VRAM a dodatočné doťahovanie dát z operačnej pamäte.
Využitie grafickej pamäte GPU |
Kým grafická karta GeForce GTX 1060 6GB si počas testov obsadila cca 3 200 MB grafickej pamäte, u GTX 1060 sa 3 GB VRAM to bolo len 2 850 MB au GTX 1050 s iba 2 GB VRAM už to mohlo byť maximálne nejakých 2 000 MB.
Ak sa pozrieme na graf vyťaženia zbernice PCI Express, potom je celkom zrejmé, že grafické karty GeForce GTX 1060 s 3 GB VRAM a GTX 1050 túto zbernicu vyťažovali o niečo viac než GeForce GTX 1060 so 6 GB grafickej pamäte. Je teda zrejmé, že u týchto grafických kariet, ale najmä u GTX 1050, je kapacita ich VRAM pre túto hru čiastočne limitujúcim faktorom.
Zaujímavá je však tá skutočnosť, že rozdiely vo vyťažení zbernice PCIE medzi 3 GB a 2 GB grafickou kartou neboli napriek veľkým rozdielom v kapacite VRAM nijako zásadné. Je teda celkom dosť dobre možné, že si GeForce GTX 1050 počas streamingu sťahovala textúry nižšej kvality.
Cieľom týchto testov je zistiť, ako je engine počítačovej hry Far Cry 5 optimalizovaný na využitie viacerých procesorových jadier, teda či a ako je schopný svoje úlohy vykonávať paralelne. V tomto teste som v BIOSe základnej dosky postupne vypínal vždy dvojicu jadier procesora aj HTT (Hyper-Threading Technology) na Intel CORE i7-8700K. S grafickou kartou GeForce GTX 1080 Ti som následne meral výkon (snímkovú frekvenciu) v rozlíšení 1 920 × 1 080p, kde je, ako už vieme, potrebný výkon CPU najviac. Pokiaľ bude v testoch výkon škálovať spoločne s počtom aktívnych procesorových jadier, môžeme potom povedať, že engine Far Cry 5 je pre viac jadier optimalizovaný dobre, čo potom samozrejme najviac využijú vlastníci viacjadrových procesorov.
Škálovanie jadier CPU |
Ak sa dobre pozriete na graf, výsledky sú celkom zaujímavé. Prvé, čo si všimnete je to, že na procesore s iba dvoma fyzickými jadrami si Far Cry 5 jednoducho nezahráte. Ak však u týchto dvoch jadier povolíte HTT, získate takmer päťnásobný výkon.
Ďalšou zaujímavosťou je aj to, že okrem vyššie spomínaného prípadu s dvojicou procesorových jadier aktívny HTT výkonu skôr uberá. Najvyšší výkon v hre som nakoniec zaznamenal pri využití všetkých šiestich procesorových jadier, ale s vypnutým HTT. O niečo nižší výkon som získal so štvoricou aktívnych jadier bez HTT, a môžeme tak povedať, že engine počítačovej hry je pre využitie viacerých procesorových jadier optimalizovaný dobre. Technológia HTT však s týmto engine príliš dobre nepracuje.
Ako môžete vidieť, počítačová hra Far Cry 5 je pre väčšinu grafických kariet naozaj skvele optimalizovaná, a vývojári Ubisoftu si tak od nás môžu odniesť veľkú pochvalu. Far Cry 5 si najlepšie zahráte na grafických kartách GeForce GTX 1080 Ti, čo zase až tak veľké prekvapenie nie je. Na druhom mieste sa však umiestnil Radeon RX Vega64, ktorý tu porazil svojho rivala GeForce GTX 1080. Podobne na tom je aj Radeon RX Vega56, ktorý obe verzie GeForce GTX 1070/Ti nechal tiež za sebou, a je tak celkom jasné, že v hre implementované technológie, ako je AMD Shader Intrinsics alebo Rapid Packed Math, týmto Radeonom významne pomáhajú. Na rozdiel od niektorých technológií konkurenčného programu GameWorks sa však vlastníci grafických kariet GeForce nemusia nijako obávať, že by ich tieto implementované knižnice spoločnosti AMD v hre nejako poškodzovali.
U grafických kariet stredného výkonu je situácia veľmi podobná. Technológiu Rapid Packed Math síce grafické karty Polaris využiť nemôžu, Shader Intrinsics však áno a Radeon RX 580 to určite využil. Jeho víťazstvo však nebolo nijako drvivé, pretože grafická karta GeForce GTX 1060 6GB sa umiestnila len v tesnom závese. Napriek nižšej kapacite grafickej pamäte si neviedli zle ani GeForce GTX 1060 s 3 GB VRAM, ktorá tu skórovala na úrovni Radeonu RX 570.
Na ďalších miestach sa umiestnili GeForce GTX 1050 Ti, Radeon RX 560 a GeForce GTX 1050. U týchto grafických kariet sa však rýchlosť snímok vo Far Cry 5 držala výrazne pod hranicou 60 FPS, a tak sa jednoducho budete musieť zmieriť s tým, že s týmito kartami budete musieť siahnuť do nastavení hry a trochu poľaviť zo svojich požiadaviek na grafické detaily v prospech vyššej snímkovej frekvencie. Aby ste však neznižovali niektoré detaily v hre zbytočne, odporúčam nahliadnuť do článku Far Cry 5 – test vplyvu nastavenie detailov na výkon, ktorý vám určite poskytne odpovede, v ktorých položkách nastavení detaily znížiť a kde radšej nie, tak, aby výsledný obraz v hre neutrpel príliš veľa škody.
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Jedinou chybou na kráse Far Cry 5 je občasná závislosť jeho enginu na výkone procesora, kedy výkonnejšej grafickej karte v nižšom rozlíšení nestíha dáta dodávať ani tak výkonný procesor, akým je Intel CORE i7-8700K. Podobne ako u hry The Division by tento problém možno v budúcnosti mohol vyriešiť patch s podporou grafického rozhrania DirectX 12, ale to je určite beh na dlhú trať, takže uvidíme.
V každom prípade, Far Cry 5 je zábavná hra so skvelou hrateľnosťou, ktorú si vďaka vzornej optimalizácii vývojárov z UBISOFT kvalitne zahráte nielen na tých najvýkonnejších grafických kartách súčasnosti. A to je skvelé!
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.