Počas zimných mesiacov sa vaše auto špiní viac ako kedykoľvek inokedy v roku. Roztopený sneh, v ňom rozpustené nečistoty, štrk aj zákerná soľ, to všetko škodí kolesám, podvozku aj laku každého automobilu. Bez pravidelného čistenia a generálneho upratovania niekoľkokrát do roka sa môže automobil premeniť v pojazdné smetisko či hrdzavejúci vrak. Ako týmto víziám predísť a aké návyky si pri čistení automobilu po zime osvojiť, vám povieme v tomto článku.
Starostlivosť o exteriér aj interiér automobilu je úplným základom jeho dobrého vzhľadu i technickej spôsobilosti k jazde. Nečistoty, ktoré sa na aute usadzujú, svojím dlhodobým pôsobením oslabujú a poškodzujú najmä kovové materiály. Najviac trpia podbehy a lak. Zanedbaním starostlivosti o karosériu a podvozok sa vystavujete riziku, že až nabudúce pôjdete na STK, neprejdete kvôli hrdzavejúcim miestam.
Ak si myslíte, že vám pomôže automatická umývačka na benzínke, máte do istej miery pravdu, je to lepšie ako nič. Avšak pokiaľ máte svoje auto radi, radšej sa jej vyhnite a umyte ho ručne, prípadne ho zverte rukám špecialistov. Autoumývačky nie sú príliš šetrné, a aj keď nečistoty odstránia celkom spoľahlivo, môžu v laku zanechať nežiaduce škrabance.
Určite nechceme predstierať, že umývanie automobilu je samostatný vedný odbor hodný rozsiahleho štúdia, existuje ale rad postupov a techník, ktoré sú lepšie ako iné a vďaka ktorým môžete udržať exteriér auta v najlepšej možnej kondícii. Zo všetkého si najskôr povieme, ako bude celý proces umývania prebiehať, a v nasledujúcich kapitolách do detailu preberieme jeho jednotlivé časti.
Pri umývaní auta vždy začíname podvozkom a kolesami. V týchto častiach sa drží najsilnejšie znečistenie, napríklad bahno, ktoré by mohlo pri neskoršom umývaní zaniesť už čistú karosériu. Potom prejdeme na karosériu, ktorú najprv opláchneme vysokotlakovým čističom, prípadne záhradnou hadicou a následne začneme samotné umývanie s pomocou autošampónu. Po umytí laku a skiel karosériu automobilu vysušíme a celý proces zakončíme leštením a voskovaním.
Auto je ideálne umývať raz týždenne, samozrejme ale chápeme, že absolvovať v takýchto intervaloch celý proces je časovo veľmi náročné. Auto preto stačí opláchnuť len zbežne a na komplexné čistenie si vytýčiť čas aspoň dvakrát do roka, prípadne pri veľkých príležitostiach, medzi ktoré patrí napríklad práve príchod jari. Veľkú úlohu hrá vo frekvencii umývania tiež množstvo starostlivosti, ktorú chcete autu zahrnúť, početnosť vychádzok aj garážovacie možnosti. Samozrejme ak s autom vychádzate skôr príležitostne, nemusíte ho čistiť ani zďaleka tak často, ako keby ste ho používali na dennej báze a parkovali na ulici pod topoľom.
Než začnete auto umývať, je dobré urobiť niektoré opatrenia. Prvým z nich je zvesenie všetkých prsteňov a náramkov, ktoré by mohli pri pohyboch rúk poškodiť lak. Čo sa voľby miesta na umývanie týka, ak je to možné, umývajte auto v tieni, ale aj ďaleko od stromov, ktoré sú zdrojom mnohých nečistôt. Keď nebudete umývať auto na slnku, vyhnete sa rýchlemu zasychaniu vody, a teda aj vzniku škvŕn. Z rovnakého dôvodu nechajte rozohriatu karosériu najskôr vychladnúť a až potom celý proces začnite.
Oceľové či ALU kolesá a podvozok, najmä podbehy, sú na aute vždy tým najšpinavším, preto začíname umývanie automobilu práve ich vyčistením. Používame na to tlakové umývačky alebo záhradné hadice s vysokotlakovou vodnou pištoľou. Dôležité je, aby bol tlak produkovaný zvoleným nástrojom dostatočne silný, aby rozmočil a odlepil aj dlho zaschnuté nečistoty.
Postup nie je nijako zložitý, jednoducho sa snažte dostať prúd čo najhlbšie pod auto, aby mohol pôsobiť čo najväčšou silou priamo smerom k nečistotám. Pokiaľ máte tú možnosť, choďte s autom na miesto, kde dobre uvidíte podvozok. Keď budú najťažšie nečistoty preč, pripravte si dve vedierka s teplou vodou, čistiaci prostriedok na kolesá a kefu, ideálne takú, ktorá je na umývanie ráfikov kolies určená, nájdete ju v príslušenstve autokozmetiky.
Ideálnym postupom je čistiaci prípravok nastriekať pomocou penovej pištole priamo na ráfiky (tú nájdete taktiež v príslušenstve autokozmetiky), pokiaľ ju ale nemáte a jej nákup ani neplánujete, môžete prípravok naliať do jedného z dvoch pripravených vedier. Potom doň namočte kefu a dôkladne ráfiky vydrhnite. Až sa kefa zašpiní, pred natiahnutím ďalšieho saponátu ju vyplákajte v druhom pripravenom vedre, zaistíte si tým čistotu vody, ktorou automobil umývate.
Keď máte kolesá automobilu umyté, opäť ich opláchnite prúdom vody. Pokiaľ chcete svojmu autu dopriať tú najlepšiu starostlivosť, môžete predovšetkým na ALU kolesá aplikovať ochranný vosk, pretože ale ešte nemáte vyčistenú karosériu, odporúčame si voskovanie nechať nakoniec. Ešte sa k nemu v tomto článku dostaneme.
Rovnako ako umývanie kolies, aj umývanie karosérie začneme opláchnutím tlakovou umývačkou či záhradnou hadicou. Je jedno, či začnete zhora alebo zospodu, tak ako tak bude po spodných, najsilnejšie znečistených častiach voda stekať najdlhšie. Výhodou umývanie zhora je, že nebudete musieť spodné časti znovu oplachovať po tom, čo po nich pretečie špinavá voda z vrchných častí. Uistite sa, že máte dobre zatvorené okná a zdvihnuté stierače.
Aj keď je jej používanie pohodlné a zdá sa aj efektívne, kuchynská či kúpacia huba určite nie je vhodným nástrojom na umývanie auta, aspoň nie v miestach, kde sa nachádza lak. Pretože má rovný povrch, neabsorbuje zrniečka nečistôt a len ich rozotiera po umývanom povrchu, čím v ňom vytvára vlasové ryhy, ktoré môžete sprvu pozorovať len proti slnku, keď sa ale nazbierajú, je to na karosérii poznať aj z väčšej než bezprostrednej vzdialenosti. Na dobrý stav laku automobilu je používanie špecializovaných nástrojov a prípravkov veľmi dôležité.
Základom sú umývacie rukavice z mikrovlákna, prípadne huba, ktorá je na umývanie automobilu priamo určená – s najväčšou pravdepodobnosťou bude taktiež z mikrovlákna. Tieto špeciálne umývacie nástroje si zhlukujú vlákna do zväzkov, medzi ktorými je veľa miesta na absorbovanie zrniek prachu a iných nečistôt. Taktiež nástroje z mikrovlákna nájdete v príslušenstve autokozmetiky.
Pri umývaní karosérie využijeme opäť metódy dvoch vedier, teda jedného s čistou vodou na umývanie auta, druhého sa špinavou vodou na pranie huby. Rovnako ako na kolesá, aj na auto je ideálne naniesť čistiacu penu nástrekom, pokiaľ ale takú možnosť nemáte, pridajte autošampón do vedra s vodou na nanášanie. Začnite karosériu umývať a nezabudnite pritom na prahy dverí a podobne neprístupné miesta.
Postupujte zhora nadol, voda sa aj napriek použitiu dvoch vedier postupne zašpiní, ale je lepšie umývať špinavé nárazníky vodou zo strechy ako strechu vodou z nárazníkov. Autošampón by mal byť dobre spenený, čím viac, tým menšie je riziko poškriabania karosérie a zároveň ide čistenie lepšie od ruky. Hubu či rukavicu perte už po niekoľkých ťahoch, neponárajte ju ale do vedra príliš hlboko, blízko dna sa usadzujú nečistoty. Ak sa vám zdá voda vo vedrách už veľmi špinavá, bez váhania ju vymeňte. Až budete mať celé auto „namydlené“, znovu ho opláchnite, tentoraz však radšej voľným než prudkým prúdom.
Možno ste to ešte nikdy nerobili, možno áno, avšak po opláchnutí auta je nutné karosériu ešte vysušiť. Prečo? Keď voda usychá samovoľne, vzniká riziko vzniku škvŕn, ktoré je nutné následne odstrániť. Použitím špeciálnej osušky z mikrovlákna tomuto predídete. Pri sušení auto neutierajte, len na neho osušku prikladajte, aby ste v prípade zachytenia zrnka nečistoty nepoškriabali lak.
Na sušenie auta nepoužívajte gumovú ani silikónovú stierku – tiež kvôli možnosti vzniku škrabancov. Zlým nápadom je aj pokus o vysušenie karosérie rýchlou jazdou. Na mokré auto sa nečistoty lepia oveľa ľahšie než na suché, takže by ste mohli po tejto krátkej vychádzke umývať znova.
Ani po umytí auta nemusí byť karoséria dokonale hladká. Pokiaľ po nej prejdete otvorenou dlaňou a cítite drobné nerovnosti, alebo dokonca počujete šušťanie, je váš lak pokrytý chemicky agresívnymi nečistotami, takzvanými kontaminanty. Patria medzi ne asfaltové bodky, miazga zo stromov, ľudovo smola, zaschnutý hmyz, vtáčí trus alebo vzduchom roznášaná hrdza. Aby nedošlo k preniknutiu do laku, v dôsledku čoho by mohol rýchlejšie starnúť či byť nenávratne poškodený, je potrebné tieto nečistoty odstrániť čo najskôr.
Na odstránenie kontaminantov používame takzvaný „clay“. Je to špeciálny druh ílu podobný plastelíne. Postup aplikácie je nasledujúci: najprv na karosérii nanesieme detailer (rozprašovačom), a keď je povrch vlhký, začneme po ňom clayom prechádzať. Snažte sa vyhnúť krúživým pohybom, lepšie je iba stierať zo strany na stranu, prípade zhora nadol alebo zospodu nahor.
Až budete mať hotovo, auto od prebývajúceho detaileru znova osušte. Vaše auto je teraz perfektne umyté a pripravené na aplikáciu lešteniek a ochranných voskov.
Drobné škrabance, škvrny aj matná oxidácia, to všetko patrí k bežným defektom karosérie, ktoré možno ľahko odstrániť rozleštením laku. Oprava škrabancov na aute je možná aj v domácich podmienkach a či ju zvládnete, spoznáte tak, že keď po škrabanci prejdete nechtom, nezaseknete sa v ňom. Pokiaľ sa zadrhnete, je nutné opravu laku auta prenechať profesionálovi. Svojpomocne použijeme kvalitné leštenky na auto v kombinácii so správnym postupom a auto by malo vyzerať znovu ako nové.
Karosériu automobilu môžeme vyleštiť buď ručne, alebo strojovo. Kým ručné leštenie zvládne každý, do používania orbitálnej leštičky by sa mali púšťať len skúsenejší používatelia a profesionáli. Pokiaľ chcete karosériu naleštiť manuálne, pripravte si handričku, naneste na ňu leštenku a bez prílišného tlaku ju krúživými pohybmi rozleštite po karosérii. Skutočne nemusíte nijako tlačiť, mohlo by dôjsť k odstráneniu väčšieho množstva bezfarebného laku, čo by bolo na stav karosérie nežiaduce. Týmto spôsobom aplikujte leštidlo na celú karosériu.
Teraz je auto pripravené na aplikáciu ochranného vosku. Len upozorníme, že leštenka by sa nemala používať zbytočne často – aplikujte ju len v prípade, že na aute nájdete mierne škrabance alebo je jeho vzhľad už zašlý a o vyleštenie si priamo hovorí.
Na záver každého kompletného umývania automobilu by malo prísť voskovanie karosérie, prípadne aj ALU kolies. Pri ňom nanesiete tenkú vrstvu ochranného vosku, ktorý karosériu zakonzervuje a bude ju chrániť pred nečistotami a poškodením. V ponuke je mnoho variant voskov, v základe sa však delia na tuhé a tekuté. Je jedno, čo z toho si vyberiete, záleží len na vašich preferenciách. V prípade, že je vosk kvalitným produktom známeho výrobcu, v oboch vyhotoveniach poskytne rovnako dobrú ochranu. Pokiaľ chcete pre svoj lak to najlepšie, hľadajte tzv. „coatingy“.
Aplikácia vosku nie je zložitá, a už vôbec nie zdĺhavá. Trochu vosku naberte na handričku či iný aplikátor a rozotrite po karosérii automobilu, snažte sa pritom vyhnúť plastom, na ktorých by vosk mohol vytvoriť škvrny. Vždy čítajte informácie na obale, kde nájdete presné inštrukcie na použitie daného produktu. Podľa nich ho teraz nechajte určitú dobu zasychať. Potom celý voskovaný povrch znova preleštite, tentoraz len utierkou z mikrovlákna.
Čisté svetlomety dodávajú autu nielen krajší vzhľad, ale tiež zvyšujú bezpečnosť. Najmä pri starších vozidlách svetlomety žltnú. Väčšinou za to môžu poveternostné podmienky, ale z časti aj autoumývačky. Čistenie takýchto reflektorov pritom nie je vôbec namáhavá ani zdĺhavá práca. Stačí na to autošampón, lepiaca páska, brúska a leštiaca pasta. Postup na perfektné rozleštenie svetiel sme písali v článku Ako na renováciu zažltnutých svetlometov.
Čistenie motora tiež nie je žiadna veda. Dôležité je, aby bol motor pred samotným umývaním studený. Potom ho opláchnite čistou vodou, najlepšie hadicou s menším tlakom a následne použite čistič motora. Prípravok nechajte niekoľko minút pôsobiť a potom usadeniny vyčistite kefkou alebo štetcom. Útroby motora potom znova vypláchnite vodou a nechajte ho vyschnúť. Na urýchlenie schnutia môžete použiť utierku z mikrovlákna.
Pristúpiť môžete i k tepovaniu látkového obloženia kapoty. Na to postačí obyčajný čistič kobercov a tepovač.
Po čistení motora môžete rovno vymeniť alebo doplniť vodu do ostrekovačov. Používajte vždy kvapalinu určenú na dané ročné obdobie, tzn. letnú alebo zimnú. So zimnou zmesou nie je problém jazdiť aj na jar a postupne ju spotrebovať, naopak letná zmes v zime nie je vhodná kvôli možnému zmrznutiu kvapaliny.
Zvyšky starých polepov alebo diaľničných známok vášmu vozidlu na kráse nepridá. Pri odstraňovaní polepov je vhodné pracovať pri čo najvyššej teplote. Vonku v zime sa o to rozhodne nepokúšajte. Fóliu skúste najprv jemne olúpať a na odstránenie zvyškov polepu alebo lepidla použite špeciálny odstraňovač lepidiel a škrabku, ktorá nepoškodí lak karosérie. Pokiaľ je polepov viac, radšej vyhľadajte špecialistu.
Dostať z čelného skla diaľničnú známku pomôže špeciálna škrabka, ktorá stojí pár korún alebo obyčajná škrabka na sklokeramickú dosku. Pokiaľ na skle zostanú zvyšky lepidla, siahnite po technickom benzíne alebo liehu.
Čistenie exteriéru auta máte za sebou, ako ale jeho vzhľad zachovať? Musíte auto pravidelne umývať. V tomto článku popísané komplexné čistenie nie je potrebné a ani vhodné vykonávať príliš často, na týždennej báze stačí auto len opláchnuť a premyť autošampónom, nový vzhľad si tak zachová dlho. Pokiaľ sa na vašom aute ukážu drobné nečistoty už skoro po umytí, nemusíte ho hneď celé „namydliť“, stačí použiť detailer, čo je zmes lubrikantov určená okrem iného na šetrné odstránenie lokálnych nečistôt a podporenie lesku a ochrany laku.
Po zime, kedy do auta nasadáte priamo z cesty pokrytej snehovou kašou, je čistenie interiéru potrebnejšie ako kedykoľvek inokedy. Aby bolo vaše auto ako nové, môžete ho za nemalý finančný obnos zveriť do rúk profesionálov, alebo sa o neho postarať v domácich podmienkach. Rovnako ako umývanie exteriéru, aj čistenie interiéru vyžaduje len správne nástroje, šikovnosť a čas.
Čistenie interiéru automobilu vždy začíname vybratím všetkých nepotrebných predmetov, ako sú dokumenty, odpadky, škrabky na sklo a pod. Prvým krokom samotného čistenia je potom vysávanie, niektoré časti možno ale najhrubších nečistôt zbaviť oveľa rýchlejšie. Môžete si pomôcť napríklad vybratím koberčekov, ktoré možno vyklepať vonku. Ak sú gumové, rovno ich opláchnite hadicou.
Pri vysávaní začnite hore a pokračujte smerom dole. Palubnú dosku vysajte celú vrátane prieduchov ventilácie. Pokračujte dverami, kde sa zamerajte najmä na oblasti kľučiek, rukovätí a odkladacích priestorov, nezabudnite ale ani na ostatné miesta, ktoré sa vám zdajú nadmerne znečistené. Ako tretie sa oplatí vyčistiť stredový panel.
Ďalej si vašu pozornosť zaslúžia sedadlá, a to najmä v miestach švov a záhybov, kde sa často usadzuje veľké množstvo zrniek špiny. Pokiaľ máte v aute textilné koberčeky, povysávajte aj tie, ich vyklepanie väčšinou na odstránenie hrubých nečistôt nestačí. Kým sú koberčeky vonku, vyčistite vysávačom aj podlahu auta.
Teraz prichádza na rad použitie čistiacich roztokov na oživenie plastov v interiéri, na palubnú dosku vozidla, na gumové časti a na kožené povrchy. Na ich ošetrenie si vyberte správny prostriedok a postupujte podľa inštrukcií na jeho obale. Všeobecný postup je nasledujúci: najskôr prostriedok nanesieme na čistený povrch, použijeme na to postrekovač. Môžeme ho naniesť tiež na čistiaci nástroj, napríklad utierku. Čistiaci prostriedok po povrchu dôkladne rozotrieme, prípadné výraznejšie nečistoty sa snažíme lapiť do utierky. Nakoniec zbytky prostriedku zotrieme čistou utierkou z mikrovlákna.
Obdobným spôsobom môžete čistiť aj kožené povrchy vrátane poťahov sedačiek, samozrejme ale len na nich určenými čistiacimi prostriedkami.
Na ošetrenie a impregnáciu gumových tesnení dverí, kufra alebo strechy kabrioletu použite nanosilikonové mazivo, ktoré tesnenie ochraňuje, zabraňuje prasklinám a obnovuje vzhľad jeho povrchu. V zime zároveň zabraňuje primŕzaniu. Impregnovať možno aj pneumatiky alebo celú strechu kabrioletu, na to ale budete potrebovať prípravok, zvyčajne v spreji, ktorého aplikáciu zvládne každý.
V domácich podmienkach máte niekoľko možností, ako vyčistiť sedadlá v aute. Môžete na to ísť rovnako ako profesionáli a mať výsledok zaručený, alebo zvoliť iný postup a dúfať, že na vašu konkrétnu škvrnu zaberie. V oboch prípadoch budete potrebovať kvalitný čistič na čalúnenie.
Prvá metóda vyžaduje ešte jeden nástroj – extraktor, čo je špeciálny vysávač určený na tepovanie. Tepovanie je spôsob mokrého čistenia kobercov a čalúnenia, pri ktorom necháme čistený textilný materiál nasiaknuť čistiacim roztokom, ktorý následne práve extraktorom vysajeme. Extraktor okrem samotného sania povrch pod tlakom tiež vlhčí vlastným čistiacim prostriedkom. Extraktor čiže tepovač môžete zakúpiť aj u nás na Alza.sk.
Na čalúnený povrch nastriekajte čistiaci prostriedok, votrite ho do materiálu kefou a následne nechajte niekoľko minút pôsobiť. Potom vezmite extraktor a predtým ošetrené miesta vysajte do čista. Pokiaľ extraktor nemáte, môžete využiť aj kutilskú metódu – čistiaci roztok zmiešajte s horúcou vodou, nastriekajte ho na sedačku postrekovačom a vysajte vodným vysávačom.
Druhý postup, ako vyčistiť autosedačky, sa od toho prvého zase tak nelíši, nepotrebujeme k nemu však extraktor ani vodný vysávač. Začiatok je veľmi podobný – na špinavé miesto aplikujte špecializovaný čistič, ale len vo veľmi malom množstve, aby sa nevsiakol príliš hlboko. Namiesto kefy ho teraz votrite iba štetcom, prípadne čistou kefkou na zuby. Následne zotrite utierkou z mikrovlákna. Ak nečistoty sedačku neopúšťajú, celý proces opakujte. Po konci čistenia nechajte sedačku vždy poriadne vyschnúť.
Zvonku ste okná umyli spoločne s karosériou, avšak zvnútra môžu byť stále znečistené. To sa prejaví najviac pri jazde v noci, kedy pri obiehaní protiidúcich áut takmer nič nevidíte, čo je nielen nepríjemné, ale aj veľmi nebezpečné. Okná budeme teda čistiť zvnútra a budeme na to potrebovať čistič na sklá, mikrovláknovú utierku (ideálne dve) a leštiacu tkaninu či papier.
Čistiaci prostriedok nastriekajte na utierku, a tou následne krúživými pohybmi vyčistite sklo. Než prípravok na skle samovoľne zaschne, zotrieme ho suchou stranou utierky, prípadne utierkou druhou. Nakoniec sklo vyleštíme utierkou z vhodnej, chlp neuvoľňujúcej tkaniny alebo z jemného papiera. Na čistenie skiel môžete taktiež využiť jednorazové vlhčené obrúsky. Rovnaký postup môžete aplikovať pri čistení zrkadiel.
Ak ste kúpili bazárové auto a zistili, že v ňom pred vami jazdil silný fajčiar, pravdepodobne sa ho budete snažiť zbaviť zápachu. Rovnakú snahu by ste mohli prejavovať aj v prípade, že v už dlho vlastnenom aute došlo k rozliatiu aromatickej tekutiny, napríklad oleja. Už postupy popísané v kapitolách vyššie sú pri boji so zápachom účinné, ak však zápach aj po ich aplikácii pretrváva, mohlo by vám pomôcť ešte niektoré z týchto opatrení.
Dôležitým krokom pri zbavovaní auta zápachu je vyčistenie klimatizácie a dezinfekcia klimatizácie. Základným krokom by mala byť vždy výmena príručného filtra, a potom vyčistenie generátorom ozónu. Na to sa jednoznačne oplatí zájsť do servisu, kde za takýto proces čistenia zaplatíte len niekoľko málo jednotiek či desiatok eur. V servise vám tiež doplnia chladiace médium a účinnosť klimatizácie bude znova stopercentná.
Na čistenie klimatizácie tiež existujú rôzne dezinfekčné spreje. Ich použitie má ale skôr preventívny charakter. Dlho neudržovanú zapáchajúcu klimatizáciu nezachránia. Čistiaci sprej sa väčšinou používa tak, že sa pri zapnutom vnútornom okruhu nastaví najnižšia teplota klimatizácie, najvyššia rýchlosť ventilácie a sprej sa nechá 10 – 15 minút pôsobiť vo vnútri auta. Výsledným efektom je osvieženie interiéru a pokiaľ nebola klimatizácia veľmi znečistená, môže mať sprej aj mierne dezinfekčné účinky.
Poslednou, skôr krízovou možnosťou vyčistenia automobilu od zápachu je použitie najrôznejších aromatických prostriedkov. Môžete siahnuť po niektorej z interiérových vôní, ktoré zápach často prebijú. Podobne fungujú kávové zrnká alebo silné korenie.
Ak chcete ale zápach z auta skutočne vytiahnuť, určite skúste použiť ocot. Nalejte ho do misy a do nej vložte aj handru, aby octom nasiakla. Túto kombináciu umiestnite do interiéru a nechajte pôsobiť. V prvých chvíľach toho budete zrejme ľutovať, pretože zápach octu tiež nie je príjemný, keď ale poriadne vyvetráte, za chvíľu sa ho zbavíte. Pokiaľ pôjde všetko tak, ako má, zistíte, že preč je aj zápach po cigaretách.
Kompletné vyčistenie a umytie automobilu nie je náročný proces, môže však byť zdĺhavý. Nemusíte ho absolvovať nijako často, stačí párkrát do roka. Minimálne každý mesiac, ideálne každý týždeň ale auto dôkladne opláchnite a zbežne premyte autošampónom, malo by tak zostať v perfektnej kondícii.