AD elektro Star Wars

Burnout Paradise Remastered (RECENZIA) – Závan vyjazdeného oleja a starých časov

Pretekárske tituly zo série Burnout neboli prvými ani poslednými hrami anglického štúdia Criterion Software, avšak pri vyslovení mena tejto kedysi známej pretekárskej značky, alebo jej autorov, okamžite naskakuje fanúšikom arkádových pretekov silný Pavlovov reflex. Vývojári zo štúdia Criterion vytvorili celkom osem hier spadajúcich pod sériu Burnout, avšak najobľúbenejším, a dosť možno tiež najlepším dielom vôbec, je v poradí šiesty Burnout Paradise, ktorý ako prvá hra zo série ponúkla pretekanie v otvorenom svete.

Criterion Software v súčasnosti pracujú pod taktovkou Electronic Arts napríklad na sérii Star Wars: Battlefront, zaspomínať si tak na ich začiatky môžeme aspoň prostredníctvom Burnout Paradise Remastered, ktorý sme otestovali v našej recenzii.

Obsah recenzie Burnout Paradise Remastered

1. Pohľad do histórie Burnout Paradise
  2. Burnout Paradise Remastered je bránou do histórie
  3. Čo obsahuje Burnout Paradise Remastered
  4. Paradise City je krásne mesto so starými textúrami
  5. Pre konzolového hráča nutnosť, pre PC hráčov zbytočnosť
  6. Recenzia Burnout Paradise Remastered: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru Burnout Paradise Remastered PC

Pohľad do histórie Burnout Paradise

S celou tou záplavou remasterov akoby súčasná generácia herného priemyslu rada spomínala na staré klasiky. Veď Burnout Paradise vyšiel už v roku 2008, a preto nie je od veci pozrieť sa bližšie na históriu jednej z najlegendárnejších pretekárskych hier, ktorá formovala spôsob, akým autori teraz pristupujú k arkádovým pretekom v otvorenom svete. Nezostávalo totiž veľa a Burnout Paradise bol ďalším dielom, ktorý sa odohrával na vopred pripravených tratiach, tak ako to bolo v sérii do tej doby. Vtedajší členovia Criterion Software však boli, okrem iného, aj náruživí hráči a práve v čase, keď sa začalo pracovať na ďalšom dieli, ich doslova uchvátili hry v otvorenom svete.

Prakticky len vďaka tomu môžeme dnes Burnout Paradise hrať ako klasický pretekársky sandbox. Autori však radi spomínajú na to, že roky zabehnutý štýl lineárnych pretekov v nich zostal zakorenený a aj dnes zdôrazňujú, že chceli vytvoriť najmä funkčný, zaujímavý a obsahom plný svet, kde jeho rozloha nebola zase až tak dôležitá, skôr naopak. Prioritou bola kvalita, nie kvantita. To je v porovnaní s aktuálnou produkciou takmer opačný prístup. Pôvodný Burnout Paradise bez dodatočných prídavkov mal len niečo okolo sedemdesiatich kilometrov štvorcových, čo je dnešnou optikou naozaj málo.

Burnout Paradise Remastered; Wallpaper: deštrukcia, závod

Naleštené autá, vysoká rýchlosť a neustále nebezpečenstvo plechmi devastujúcej havárie. To je Burnout Paradise.

Pri spomínaní na Burnout Paradise je potrebné tiež spomenúť významné pôrodné bolesti aktuálneho remastra. Jeho autorom sú papierovo Stellar Entertainment, však prínos pôvodného štúdia je nezanedbateľný. Samotní Criterion Software boli po spojení s EA prevelení na iné tituly, a tak časť autorov série Burnout na truc odišla. Aj vďaka tomu už neboli k dispozícii priami autori pôvodnej hry, a dokonca ani originálne materiály. Dnes vidíme Burnout Paradise Remaster skôr ako kópiu pôvodnej hry vo formáte 1 : 1, ale to, čo si pri resuscitácii hry zažili vývojári, pripomína staré dobré časy, kedy sa hry vytvárali skôr pre radosť než pre peniaze.

Niektoré časti originálneho kódu Burnout Paradise boli napísané v programoch, ktoré sa dnes už nepoužívajú. K dispozícii ich nemali ani samotní vývojári a ich zháňanie bolo podstatne zložitejšie ako napríklad nájsť dnes niekoho s VHS prehrávačom. Problémy pokračovali v momente, keď bola veľká časť hry zostrojená pomocou starého Flashu, lenže vtedajší autori zabudli do dokumentácie napísať, akú verziu to vtedy používali. Vývojári tak zháňali staré verzie Macromedia Flash, pretože aktuálna verzia od Adobe nebola kompatibilná, a keď sa im to podarilo, museli ešte prelomiť ochranu niektorých súborov, ktoré zostali zaheslované.

Burnout Paradise Remastered; Gameplay: okruhBurnout Paradise Remastered; Gameplay: super jumpBurnout Paradise Remastered; Gameplay: šmyk

Obrázok 1: Búračky vás nikdy neprestanú baviť. Hlavne potichu! Obrázok 2: Mesto je plné fantastických skokanských mostíkov. Obrázok 3: Ak dostanete šmyk, vždy z neho efektne vyviaznete. Burnout je arkáda ako remeň.

Burnout Paradise Remastered je bránou do histórie

Našťastie sa ale všetko podarilo a Burnout Paradise Remastered je medzi nami. A ako sa hrá? Rovnako skvele ako v roku 2008! Zub času samozrejme zanechal svoje stopy, ale ak je niečo z herného sveta imúnne voči plynutiu času, je to skvelá hrateľnosť. Som veľkým fanúšikom arkádových pretekárskych hier a tento žáner je v súčasnosti v dobrej kondícii, napriek tomu sa pocitu z jazdy v Burnout Paradise vyrovná len máloktorý titul. Je zrejmé, že na určité mechaniky dnes majú autori profesionálnejšie nástroje, ale sú veci, ktoré zostali neprekonané. Pocit z efektnej otočky o stoosemdesiat stupňov cez dravo zatiahnutú ručnú brzdu vyvoláva niečo, čo som ani v posledných dieloch Need for Speed nezažil.

Hoci sa vtedy autori najprv bránili otvorenému svetu, dokázal Burnout Paradise predpovedať fungovanie tohto žánru s podobnou presnosťou a detaily, ako keď Bill Gates v roku 1999 predpovedal vznik sociálnych sietí alebo cenových porovnávačov. Po celom meste sú rozložené jednotlivé preteky v rozličných režimoch, od klasických časoviek až po ikonické preteky v štýle štart – cieľ, a samozrejme úlohy, pri ktorých musíte „zostreliť“ (inak sa zničenie súperovho auta v rámci tejto série nazvať ani nedá) čo najviac vozidiel v rámci limitu.

Postupne si odomykáte ďalšie a ďalšie vozidlá, ktoré síce nemajú oficiálnu licenciu, a zasadnete tak za volant vymyslených áut od väčšinou fiktívnych výrobcov, ale aj ten najväčší automobilový amatér čas od času rozozná charakteristické krivky, ktoré napodobňujú skutočné vozidlá. Ono sa vtedy na licencie ešte veľmi nehralo. Čo sa podarilo autorom predpovedať s úplnou presnosťou, je online pretekanie. Mesto v tomto prípade pôsobí ako jedna veľká herná miestnosť, do ktorej môžete pozvať až sedem ďalších hráčov. Pokiaľ práve neplánujete pretekať, môžete spoločne ľubovoľne vyčíňať po celom meste. To bol vo vtedajšej dobe veľký pokrok.

Burnout Paradise Remastered; Gameplay: driftBurnout Paradise Remastered; Gameplay: pretekyBurnout Paradise Remastered; Gameplay: iskry

Obrázok 1: Tento automobil je zvláštny tým, že je vraj poháňaný mimozemskou technológiou. Obrázok 2: Pri žiadnych pretekoch nemáte vopred vyznačenú trasu. Obrázok 3: Aj samotné iskry, ktorých si užijete do sýtosti, prešli vizuálnym zlepšením.

Čo obsahuje Burnout Paradise Remastered

Výpočet herných aktivít potom musí obsahovať aj offline multiplayer, ktorý nesie názov Burnout Party, kde sa až v ôsmich hráčoch naraz striedate v jednotlivých disciplínach. Úplne ideálna vec, ak máte po ruke kopu ďalších priateľov. Výhodou je, že vám stačí iba jeden ovládač. Dokopy obsahuje Burnout Paradise Remastered 248 rôznych pretekov a všetko dopĺňajú skokanské mostíky či napríklad billboardy nabádajúce na zničenie (rovnaký prvok nájdeme aj v minulom Need for Speed: Payback, na ktorom pracovalo mnoho bývalých členov štúdia Criterion).

Burnout Paradise Remastered; Gameplay: skokBurnout Paradise Remastered; Gameplay: Šporťák

Obrázok 1: Brutálne skoky väčšinou ustojíte. Toto už je veľa aj na sériu Need for Speed. Obrázok 2: Autá vyzerajú väčšinou pekne, ale na aktuálnu produkciu sa ich stvárnenie už bohužiaľ nechytá.

Burnout Paradise Remastered je, čo sa týka obsahu kópiou Burnout Paradise Ultimate Box, ktorá vyšla v roku 2009 na PC. Táto edícia obsahuje všetky dodatočné balíky, ktoré rozšírili hru rovno o nový ostrov, a samozrejme nové autá, preteky a ďalší obsah. Pre vtedajší Burnout Paradise vyšlo celkom 8 relatívne obsiahlych rozšírení a všetky nájdete aj v Burnout Paradise Remastered. Najmä vozový park sa rozrástol najviac. Ten sa zväčšil o zhruba 150 áut, medzi ktorými nájdete napríklad policajné vozidlá, motorky, hračky na diaľkové ovládanie a podobné šialenosti.

Je potrebné spomenúť, že ak ste majiteľom PC a už vlastníte spomínaný Burnout Paradise Ultimate Box, aktuálny remaster je pre vás doslova zbytočnou investíciou. Obsahovo na tom je úplne rovnako a obdobne aj vizuálne spracovanie nie je o nič lepšie. Naopak, Ultimate Box má jednu výsadu, ktorú môžu konzoloví hráči závidieť. Na rozdiel od recenzovaného remasteru má totiž nielen české titulky, ale aj český dabing a takisto aj podstatne nižšiu cenu. Nehovoriac o tom, že v čase písania tejto recenzie ešte PC verzia Burnout Paradise Remastered nemala známy dátum vydania.

Burnout Paradise Remastered; Gameplay: motorkaBurnout Paradise Remastered; Gameplay: FormulaBurnout Paradise Remastered; Gameplay: Polícia

Obrázok 1: Burnout Paradise toho ponúkne oveľa viac než len klasické autá. Obrázok 2: Vyblázniť sa dá aj s touto detskou formulou. Obrázok 3: Policajné autá jazdia dobre, protivníkov však ich vzhľad nedokáže zmiasť.

Paradise City je krásne mesto so starými textúrami

Čo sa týka obsahu, Burnout Paradise Remastered neponúka nič nové. Žiadne nové lokácie, veľkonočné eggy pôvodných autorov či aspoň nejaké tie preteky. Vizuálne spracovanie sa však dočkalo značných zmien, napokon to je tiež hlavná úloha každého remasteru. Pôvodný Burnout Paradise vyšiel na PlayStation 3 a Xbox 360, takže posun o jednu generáciu v rámci rovných desiatich rokov je samozrejme cítiť.

Ak chcete vyjadriť tento pokrok slovami čísiel, rozdiel bude ešte evidentnejší. Kým pôvodná verzia nezvládala ani full HD rozlíšenie a snímkovanie sa nedostalo na viac ako 30 fps, Burnout Paradise Remastered už ide na vlne full HD rozlíšenia, teda 1080p, a 60 snímkach za sekundu, čo je pre zbesilú pretekársku hru takmer nutnosť. PlayStation 4 Pro a Xbox One X potom využijú svoj vyšší výkon na 4K rozlíšenie.

Burnout Paradise Remastered; Wallpaper: hot rod

Medzi stopäťdesiatimi vozidlami nájdete moderné superšporty aj tieto archívne beštie.

Papierovo takéto zlepšenie znie dobre, avšak vďaka starobe textúr sa výsledné spracovanie nachádza niekde medzi aktuálnou a predposlednou konzolovou generáciou. To znamená, že Burnout Paradise Remastered rozhodne nie je škaredú hrou, jej vek je však evidentný. Najhoršie sú na tom samotné vozidlá, kým mesto Paradise City vyzerá celkom obstojne. Logicky však chýbajú nejaké väčšie detaily a vo vyšších rýchlostiach sa z okolia stáva jednotná tmavá šmuha.

Mesto ako také vyzerá ale veľmi dobre a opäť som musel oceniť, s akou ľahkosťou autori do jeho itinerára implementovali všemožné skokany, rampy a viadukty. Na tie budete narážať neustále, napriek tomu nepôsobia nijako nepatrične. Avizovaná snaha autorov vytvoriť prepracované mesto je rozhodne vidieť. Zaujímavosťou pritom je, že niektoré časti Paradise City sú pozliepané kúsky predchádzajúcich dielov série. Spoznáte ich ako identickým vizuálom, tak aj originálnymi názvami ulíc.

Burnout Paradise Remastered; Gameplay: diaľnicaBurnout Paradise Remastered; Gameplay: nitro

Obrázok 1: Na textúrach je na prvý pohľad vidieť, že majú najlepšie roky za sebou. Obrázok 2: Dojem z mesta Paradise City zachraňuje bohaté a detailné prostredie.

Pre konzolového hráča nutnosť, pre PC hráčov zbytočnosť

Burnout Paradise Remastered je jedným z tých titulov, ktoré môžete bezhranične milovať alebo odsúdiť za sprosté kynoženie hráčskych peňaženiek. Ak ste majiteľom PC, môžete s pokojom siahnuť po Burnout Paradise Ultimate Box, ktorý sa predáva takmer za pár centov a ponúka takmer identický obsah. Ak ste však konzolovým hráčom, je tu jedinečná možnosť zahrať si zrejme najlepší diel kultovej série vo vylepšenej grafike. A ak ste Burnout Paradise, či iný z titulov doteraz vôbec nehrali, a arkádové preteky vás bavia, bolo by veľkou chybou túto hru prehliadať.

Neponúka však, čo sa týka obsahu, prakticky nič nové, a dokonca neprišlo ani na implementáciu českého prekladu, ktorým sa pýši Ultimate Box na PC. Od prvotriedneho remasteru by som predsa len čakal niečo navyše, na druhú stranu, možnosť zahrať si takú legendu arkádového pretekania na aktuálnej generácii konzol, to je skrátka a dobre ponuka, ktorá sa neodmieta. Stačí si len spomenúť na fantastické búračky, ktoré v spomalených záberoch dokumentujú nezvratné ohýbanie plechu, čo dopĺňa skvelý soundtrack. Ten sa autorom podarilo dodať v originálnom zložení aj do remastera, s hitmi vtedajšej doby napríklad od Avril Lavigne alebo od Guns N' Roses, ktorých song Paradise City začujete s každým spustením hry. Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu.

Burnout Paradise Remastered; Wallpaper: nehoda

Havárie a kolízny model je možno to úplne najlepšie, čo Burnout Paradise ponúka.

Recenzia Burnout Paradise Remastered: záverečné hodnotenie