Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola

Elex – RPG zo starej školy (RECENZIA)

Slávne herné série to majú skutočne ťažké. Vezmite si napríklad Deus Ex. Prakticky stačilo jedno malé zakopnutie posledného dielu a vývojári z Eidos Montreal majú na dlhšiu dobu utrum. Rovnaká situácia nastala zrejme pred pár rokmi v nemeckom štúdiu Piranha Bytes. Gothic 3 nesplnil vysoké očakávania, a tak sa jeho autori na nejakú dobu stiahli z hernej scény a produkovali len menej výrazné diela (séria Risen). Vrátiť na výslnie sa chcú so svojou akčnou RPG hrou Elex. Či sa im to podarilo, vám prezradí naša recenzia.

Čo všetko sa v recenzii hry Elex dozviete?

1. Oslnil nás príbeh hry Elex?
  2. Zatieňuje hra Elex v rámci úloh Divinity Original Sin 2?
  3. Funguje v hre Elex vývoj postavy a výroba predmetov?
  4. Ako je na tom umelá inteligencia?
  5. Vyrovná sa hra Elex v súbojoch Zaklínačovi?
  6. Ako sa nám hra Elex hrala?
  7. Stojí hra Elex za to?
  8. Hardvérové nároky pre Elex PC
  9. Recenzia hry Elex: záverečné hodnotenie

Oslnil nás príbeh hry Elex?

Beh dejín dokáže skutočne ovplyvniť len málo faktorov. Univerzum, v ktorom sa Elex odohráva, bolo zasiahnuté danajským darom z nebies, ktorý prakticky v priebehu niekoľkých okamihov zmenil chod života všetkých obyvateľov planéty. Niektorí nový poriadok sveta prijali, iní sa s ním, naopak, rozhodli bojovať. Najviac z celej situácie vyťažili pomaly sa meniaci konzumenti meteoritických kryštálov Albovia, ktorých spoločnosť počas chvíle získala technickú prevahu, s ktorou začala vytvárať citeľný tlak na ostatné zoskupenia obývajúce tento svet. V prebiehajúcom konflikte majú nespochybniteľne navrch až do momentu, keď sa členovia hlavného vedenia rozhodnú zbaviť statočného veliteľa Jaxa, ktorý doteraz úspešne viedol ofenzívu proti barbarským berserkom, technológiu uctiavajúcim klerikom a zákerným banditom.

Elex; Wallpaper: Jaxe, výzbroj, svet Magallenu

Pri putovaní po svete, ktorý vám Elex ponúka, zavítate do veľkého množstva odlišne definovaných lokácií.

Minimálne v úvodnej fáze hry sa vývojári z Piranha Bytes výrazne neodkláňajú od svojho obľúbeného scenára, keď sa vám do rúk dostane zničený protagonista, ktorý sa musí kvôli osobnej pomste pridať k jednému z výraznejších herných zoskupení. Vybrať si môžete z už spomínaného trojlístka, ktorý vám vždy ponúkne mierne odlišný prechod hrou. Na štarte vyzerá príbeh priemerne, postupom času však slušne narastie. Keď som sa nakoniec po štyridsiatichpiatich hodinách hrania dostal do finále, bol som nadmieru spokojný. Tvorcovia hry Elex boli schopní vcelku efektívne zakončiť rozprávanie svojho prvého diela a odštartovať dejovú linku jeho pokračovania.

Zatieňuje hra Elex v rámci úloh Divinity Original Sin 2?

V nedávno recenzovanom Divinity Original Sin 2 som vývojárov z Larian Studios chválil za veľmi kvalitné spracovanie vedľajších úloh. Autori hry Elex ma v tomto smere tiež veľmi príjemne prekvapili, pretože namiesto plochých nevýrazných zachádzok tu máme veľa úloh, v ktorých na vás čakajú zásadné morálne dilemy a neľahké voľby citeľne ovplyvňujúce životy druhých. Ich elementárny návrh je vskutku vydarený, vďaka slušným dialógom a množstvu smer definujúcich schopností (myseľ ovplyvňujúca mágia, veľká charizma, úroveň empatie), si jednotlivé „prácičky“ môžete vychutnať pokojne aj niekoľkokrát po sebe s iným finálnym výsledkom.

Hráči obľubujúci používanie rôznych dialógových kľučiek budú v hre Elex ako doma. Dobre vedený rozhovor totiž neraz rozhodne o tom, či vo svojom snažení uspejete či, naopak, zlyháte. Hranica medzi týmito dvoma bodmi je neskutočne krehká. Používatelia neovládajúci cudzí jazyk preto určite uvítajú v nasledujúcich dňoch pridanie českej lokalizácie, ktorú má na starosti česká distribučná spoločnosť Comgad. Titulky v českom jazyku im pomôžu zorientovať sa v tom, čo sa okolo nich práve deje bez toho, aby museli zo zásuvky vyťahovať anglický alebo nemecký slovník.

Keď už som spomenul Divinity Original Sin 2, nesmiem zabudnúť to, že aj v hre Elex je možné zabiť veľké množstvo pre dej dôležitých postáv. Ich eliminácia, bohužiaľ, výrazne neovplyvňuje dianie Magallenu (herný svet), čo je škoda. Podľa môjho názoru by mohol väčší dôraz na tento faktor posunúť sekundárne dejové linky na vyššiu úroveň. Takto by som ich zaradil do lepšieho nadpriemeru, ktorý vyložene neurazí, ale ani príliš neoslní. Ja sám som s nimi bol však spokojný, umožnili mi totiž zaspomínať si na staré časy strávené v univerzách Gothic a Risen.

Code Vein: anime postapokalyptická akčná RPG v štýle Souls série
Divinity: Original Sin 2 – Poriadne vybrúsený diamant (RECENZIA)
Biomutant bude kung-fu s „premenlivým“ mončičákom v hlavnej úlohe
Monster Hunter World – lovte veľké monštrá po boku priateľov

Funguje v hre Elex vývoj postavy a výroba predmetov?

Za každú splnenú úlohu získa Jax (hlavná postava) určitý počet skúseností, ktoré sa po nejakej dobe sformujú do novej úrovne. V momente, keď sa tak stane, dostanete k dispozícii desať vývojových bodov a jeden talentový, za ktorý je možné permanentne expandovať spektrum vašich pasívnych a aktívnych zručností. Elementárny vývoj je v hre Elex navrhnutý relatívne dobre, škála schopností je dostatočne široká na to, aby ste mohli pri druhom prechode kráčať úplne odlišnou cestou než prvýkrát. Ja sám som hru Elex absolvoval najprv ako puškou vyzbrojený muž vedy, teraz sa chystám Magallen čistiť pomocou poriadne nabrúseného meča a prírodnej mágie.

Elex; Gameplay: súboj, nepriateľ, vybavenie Elex; Gameplay: pustina, výhľad, vybavenie

Plnenie zákaziek mi okrem skúsenostných bodov prinieslo aj obstojné množstvo hotovosti. Získané peniaze možno v hre Elex minúť mnohými spôsobmi. Investovať sa dá do nového vybavenia, doteraz nepoznaných zručností alebo do výrobných materiálov použiteľných na produkciu munície, doteraz neotestovaných zbraní, zbrojí, vzácnych šperkov, jedla a vylepšení, ktoré môžete pripnúť na vašu existujúcu výstroj. Tá bude následne posilňovať ako vás, tak aj vašich druhov v zbrani.

Na výrobu niektorých špecifických výrobkov a pokrmov budete okrem obyčajných surovín potrebovať tiež kusy tiel vašich nepriateľov. Postapokalyptický svet Magallen vám našťastie ponúka dostatočné množstvo loveckých zón (ľadom pokryté jazerá, rozpadnuté továrne, dávno zničené kopuly (skleníky) uprostred púšte, nepokojné vulkány), ktoré obývajú rôzne typy navzájom znesvárených príšer, ktoré vám budú minimálne na začiatku dávať poriadne zabrať. Ak sa rozhodnete vydať na hon, ideálna doba je v noci, pretože väčšina vašich protivníkov odpočíva po náročnom dni strávenom bojom o život s ostatnými živočíšnymi druhmi.

Elex; Wallpaper: svet Magallen, púšte, skleníky Elex; Gameplay: lávové jezeroElex; Wallpaper: svet Magallen, zmrznuté jezerá

Ako je na tom umelá inteligencia?

Počítačom ovládaní protivníci sú na tom celkom dobre. Podľa môjho názoru sa správajú rozhodne lepšie ako vaši spolubojovníci. Elex v tomto ohľade značne zaostáva za konkurenciou. Spoločníkom nemáte možnosť udeľovať príkazy, okrem toho sa často správajú veľmi čudne, čo považujem za najvýraznejšie mínus. Prakticky sa na nich nemôžete za žiadnych okolností spoliehať. Oponentov, na ktorých útočíte, často počas určitej doby prehliadajú alebo plne ignorujú v prípade, že do nich sami dostatočne aktívne nesekáte. S nasledovaním vašich krokov majú našťastie problém len za predpokladu, že idete do životu nebezpečných miest.

Správanie spoločníkov často nestojí za nič, napriek tomu je dobré mať ich v družine, pretože vám občas dokážu zachrániť život. Okrem toho disponuje každý charakter svojím vlastným životným príbehom, ktorý vám bude odkrytý pri plnení vedľajších úloh, ktoré vám zadajú. Bohužiaľ, nie sú nijako výrazné. Zrejme najviac ma zaujala séria ponúkaná bojovníkom klanu berserkov Durasom, v ktorej som vyšetroval úkladnú vraždu jedného z členov ich frakcie.

Elex; Gameplay: súboj, nepriateľ, spojenec je mimo Elex; Gameplay: spojenci, útok

Vyrovná sa hra Elex v súbojoch Zaklínačovi?

Minimálne v kontaktnom boji sa hra Elex poslednému zástupcovi série Zaklínač nemôže za žiadnych okolností rovnať. Boj s mečom, palicou a štítom je tu veľmi neohrabaný. Prakticky je značne podobný súbojovým mechanizmom použitým v predchádzajúcich projektoch Piranha Bytes. Neschopnosť pohnúť sa v tomto smere vpred ma skutočne zaráža, za tie roky by som očakával výraznejší posun. Okrem chladných zbraní sú tu našťastie tiež rôzne typy palných smrtiacich hračiek, ktoré vám dajú k dispozícii vždy tri režimy paľby definujúce efektivitu a presnosť vašich výstrelov.

Okrem klasických kontaktných zbraní a pušiek je pri stretoch v hre Elex možné používať tiež rôzne typy mágie. Áno, počujete správne. V tomto futuristickom univerze nájdete defenzívne a ofenzívne kúzla, ktorá možno veľmi efektívne aplikovať v boji. V priebehu hrania som väčšinu času pracoval len s lukmi, lúčometmi, raketometmi, laserovými puškami a rukavicou určenou pre zaklínačov a mágov z radov technológiu zavrhujúcich berserkov. Chladným smrtiacim hračkám som sa snažil vyhýbať, pretože mi eliminácia nepriateľov s ich pomocou neprišla práve dvakrát zábavná.

Elex; Wallpaper: súboj, nepriateľ, streľba Elex; Wallpaper: súboj mečom, nepriateľ

Ako sa nám hra Elex hrala?

Po skúsenostiach s Gothic 3 som sa veľmi bál toho, že hra Elex dopadne podobne či dokonca rovnako ako posledný pokračovateľ legendárnej značky. Našťastie sa tak nestalo. Optimalizácia sa tvorcom skutočne podarila. Na najvyššom možnom nastavení som sa prakticky nestretol s tým, že by mi počet snímok klesol pod šesťdesiat fps. Vizuálna stránka vyzerala aj napriek tomuto faktu nadmieru podarene. Jej úroveň je v rámci žánru obstojná. AAA titulom sa však Elex v tomto ohľade rovnať, bohužiaľ, nemôže, pretože sú niekde inde, ako toto väčšie dielko de facto nezávislých vývojárov.

Ako som už napísal v predchádzajúcich riadkoch, prechod týmto svetom poteší vaše oko len do istej miery, momenty zo Zaklínača tu rozhodne nečakajte. Na podobnej úrovni ako vizuál je aj zvukový prvok, ktorý nie je zlý, v žiadnom prípade však nezatieni ozvučenie z Divinity Original Sin 2 alebo Zaklínača 3: Divoký hon. Najzásadnejším problémom celku je predovšetkým veľký výskyt bugov narušujúcich inak viacmenej bezproblémovú hrateľnosť. Obyvatelia Magallenu sa často zasekávajú o textúry alebo miznú v kusoch skál, takže s nimi následne už nie je možné viesť debatu, čo nakoniec vedie k načítaniu predošlej pozície.

Elex; Wallpaper: svet Magallen, mesto pod kupolou

Elex vám ponúkne skutočne veľké mestá plná života, ktoré sa líšia ako návrhom, tak aj zložením obyvateľstva.

Stojí hra Elex za to?

Niektoré vývojárska štúdiá majú problém s tým, že sa nie sú schopné výraznejšie odpútať od zavedených mechanizmov a značiek. Popravde týmto nedostatkom trpia aj autori hry Elex, preto ich dielam väčšinou po čase dôjde dych. Prvý titul zo série je však vždy na veľmi vysokej úrovni, čo platí aj o dnes recenzovanej hre Elex. Celok milovníkom klasických akčných RPG ponúkne zavedené a dobre fungujúce herné mechaniky, neobvyklý mix historických období, rozsiahle životom kypiace univerzum, obstojne navrhnutú výrobu predmetov a primerané spektrum protivníkov. V prípade, že sa doňho náhodou rozhodnete zainvestovať svoje financie v priebehu nasledujúcich dní, počítajte s výskytom bugov, divne sa správajúcimi AI spoločníkmi a topornejšími kontaktnými súbojmi.

Po niekoľkých rokoch sa k nám vývojári z Piranha Bytes konečne vracajú s titulom, ktorý by mohol byť v určitom ohľade nasledovníkom ich kultovej prvotiny (Gothic). Elex je klasická akčná RPG hra – v žiadnom ohľade výrazne nevybočuje z radu, napriek tomu si jej hranie skutočne užijete. Hru je možné kúpiť na PC, Xbox One a PS4 už od 17. októbra. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Elex; Wallpaper: Jaxe, výzbroj, svet Magallenu, jet pack

Vývojári z Piranha Bytes v Elex veľmi efektívne mixujú futuristickú technológiu s mágiou a vybavením používaným rytiermi.

Hardvérové nároky pre Elex PC

Minimálne hardvérové požiadavkyOdporúčané hardvérové požiadavky
Operačný systémWindows 7 64-bitWindows 10 64-bit
ProcesorIntel Core i5-2405S/AMD Phenom II X4 940Intel Core i5-2500S/AMD Phenom II X6 1055T
Grafická kartaNVIDIA GeForce GTX 570/Radeon HD 5870NVIDIA GeForce GTX 670/Radeon R9 285
Operačná pamäť6 GB RAM8 GB RAM
HDD20 GB20 GB

Recenzia Elex: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 80 % Alza.sk
70 %
80 %
90 %
Elex; recenzia

• Slušná opätovná hrateľnosť
  • Dobre fungujúce herné mechaniky
  • Rozsiahle, životom kypiace univerzum
  • Primerané spektrum protivníkov

• Topornejší súbojový systém
  • Občas zaujímavo sa správajúci AI spoločníci
  • Prítomnosť menších bugov
Moje meno je Ondřej Zeman. Hry hrám rekreačne už od detstva. V priebehu rokov sa z môjho koníčka stal profesionálny smer, ktorým som sa rozhodol kráčať. Teraz mám za sebou niekoľko desiatok herných recenzií. Obľubujem predovšetkým stratégie, ťahové RPG hry a kvalitné FPS.
+421 2 5710 1800