Lego DC Super-Villains (RECENZia) – Je dobré byť zlý

Na spočítanie všetkých Lego hier by vám nestačili ani prsty na rukách a nohách dokopy. Je ich naozaj veľa, vychádzajú takmer so železnou pravidelnosťou a zameriavajú sa na najrôznejšie filmové, knižné alebo aj komiksové licencie. Hoci svoje mechaniky menia či vylepšujú len málokedy, vždy ide o minimálne nadpriemerné arkády, ktoré perfektne spracovávajú svoju predlohu a neboja sa urobiť si srandu zo všetkého, čo vás napadne. Lego DC Super-Villains sa na tejto vlne hrdo vezie ďalej, hoci pár menších noviniek autori z Traveller's Tales predsa len pripravili. O aké ide a ako sa nám hra páči? Zistíte v našej recenzii.

• Žáner: Arkáda, akčná adventúra • Vývojár: Traveller's Tales • Vydavateľ: Warner Bros. Interactive Entertainment • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One, Switch (16. októbra 2018) • Homepage: chaos-is-coming.wbgames.com/

Obsah recenzie Lego DC Super-Villains (PS4 Pro)

1. V mene zločinu
  2. Lego DC Super-Villains je zlodušská týmovka
  3. Priestorové puzzle pre detskú škôlku
  4. Lego DC Super-Villains je kráľ znovuhrateľnosti
  5. Lego DC Super-Villains poteší detailným prostredím
  6. Recenzia Lego DC Super-Villains: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Lego DC Super-Villains PC

V mene zločinu

• Recenzia: 25. 10. 2018 • Autor:   Filip Němec

Pri sledovaní Hviezdnych Vojen fandíte skôr Impériu než Republike? A Batman vám príde síce cool, ale Jokerove úmysly sa vám zdajú správnejšie? Tak presne pre vás je tu najnovšia Lego hra (a zároveň by ste sa možno mali nad sebou trošku zamyslieť). Lego DC Super-Villains, ako už názov napovedá, necháva známych superhrdinov sedieť v kúte a do hlavných úloh dosadzuje všetkých možných záporákov z DC univerza. To je zároveň varovanie hneď z kraja tejto recenzie – pokiaľ chcete zločin potierať, nie byť jeho strojcom, tento diel by ste možno mali preskočiť. Na druhej strane som si však celkom istý, že hranie Lego DC Super-Villains z vás kriminálnika hneď tak neurobí.

Lego DC Super-Villains; screenshot: zloduchovia

Superhrdinovia? Ale kdeže. Lego DC Super-Villains nechá vystúpiť na povrch všetku zlobu, ktorú v sebe máte.

Batman, Superman alebo Flash sa síce v hre ukážu, ale len v rámci úvodnej zápletky. Justice League na začiatku hry statočne potiera nikdy nekončiace eskapády zlých superzločincov, na scéne sa však náhle ukáže Justice Syndicate. Ten sa ohlási ako alternatíva Ligy Spravodlivých zo Zeme 3, ale ak starostlivejšie sledujete DC komiksy, je vám už jasné, že ich plány sú možno ešte horšie, než v prípade klasických DC zloduchov ako Joker, Harley Quinn alebo Lex Luthor.

Hneď na začiatku hry potom prichádza prvá a dosť možno aj najväčšia inovácia Lego DC Super-Villains. Hoci Lego tituly boli vždy o už známych a väčšinou licencovaných postavách, tentoraz medzi nebezpečnú partičku zločincov autori vtisli ešte ďalšieho neznaboha – Vás. V nečakane robustnom editore si budete môcť vytvoriť svojho vlastného zlosyna (či zlodceru), ktorému môžete navoliť všetko od účesu a farby vlasov, cez oblečenie až po zbraň na blízko (v ponuke je všetko od banánu cez lopatku až po gitaru). Postupom hrou si potom budete odomykať nové zariadenia alebo ďalšie oblečenie a vizuál vášho antihrdinu, ktorý pôjde v priebehu hrania ľubovoľne meniť.

Lego DC Super-Villains; gameplay: Justice League Lego DC Super-Villains; gameplay: editor postavy

Obrázok 1: Liga Spravodlivých sa síce na chvíľu ukáže, ale prím hrajú záporáci, ktorých je v hre viac ako osemdesiat. Obrázok 2: Toho vlastného si budete môcť stvoriť k obrazu svojmu v prekvapivo robustnom editore.

Lego DC Super-Villains je zlodušská týmovka

Vaša postava si postupne osvojí nové schopnosti, čoskoro sa tak napríklad naučíte vysielať laserový lúč a ešte ku všetkému si budete môcť vybrať, aký tvar alebo farbu bude mať. V tomto idú Lego DC Super-Villains veľmi do detailu. Bohužiaľ príbeh je postavený na reálnych postavách DC univerza, takže vás rýchlo zamrzí fakt, že väčšinu času budete hrať druhé husle, inokedy piate koleso na voze a niekedy si váš charakter nezahrá vôbec.

Lego DC Super-Villains; gameplay: lúč Lego DC Super-Villains; gameplay: editor lúč

Obrázok 1: Vaša postava nebude len zlodušským krovím. Postupne si osvojíte najrôznejšie schopnosti, o to viac však zamrzí, že sa nikdy nestanete hlavnou postavou. Obrázok 2: Vizuál schopností pôjde v priebehu hry upravovať a vylepšovať v editore.

Inak je ale všetko pri starom. Základom hrateľnosti je neustále kombinovanie postáv, ktoré máte v aktuálnej misii práve k dispozícii. Joker dokáže odpáliť strieborné kovové predmety, Lex Luthor zase preletí drobné medzery a Harley Quinn dokáže svojou palicou uštedriť komukoľvek a čomukoľvek poriadnu ranu. Opäť budete čas od času zažívať problémy spojené s tým, že získate do tímu postavy, o ktorých zručnostiach nič neviete, a tak chvíľu trvá, než sa zžijete so superzlodušským materiálom, ktorý máte k dispozícii.

Tu však urobili autori chvályhodnú zmenu. V momente, keď prídete k objektu, s ktorým môže interagovať len jedna z postáv, ale vy práve ovládate tú nesprávnu, hra vám rovno ukáže, na akú postavu by ste sa mali prepnúť, a dokonca vám túto možnosť ihneď ponúkne. To je vítaná zmena, doteraz totiž zle zvolená postava iba pokrčila plecami a vám neostávalo nič iné ako sa prácne preklikať na iný charakter a skúsiť, či je ten pravý na danú úlohu. Páči sa mi tiež, že autori používajú maximálne štyri postavy naraz, takže už nehrozí otravné preklikávanie napríklad medzi šiestimi charaktermi.

Lego DC Super-Villains – útok na policajnú stanicu (vlastný gameplay)

Jedna z úvodných misií Lego DC Super-Villains, na ktorú sa môžete pokojne pozrieť. Neobsahuje totiž žiadne spojlery.

Priestorové puzzle pre detskú škôlku

Každá z príbehových misií vás zavedie do rozličných, ale takmer vždy ikonických miest, kde musíte pomocou už spomínaných schopností riešiť priestorové puzzle, hádanky a samozrejme pomocou veľmi jednoduchého, ale stále zábavného súbojového systému odrážať protivníkov, tentoraz najmä z radov polície alebo syndikátu pseudo-superhrdinov. Pokiaľ vás hrateľnosť predchádzajúcich dielov neoslovila, ani tentoraz vám autori nedajú dôvod k zmene názoru. Opäť bude veľká časť hry o rozbíjaní všetkého okolo vás (niekedy bohužiaľ dosť náhodne) a z rozbitých dielikov stavebnice Lego následne o skladaní niečoho úplne odlišného.

Lego DC Super-Villains; gameplay: puzzle Lego DC Super-Villains; gameplay: múr

Obrázok 1: Hádanky a puzzle bohužiaľ nie sú príliš ťažké. Ak by sa vám však predsa len podarilo sa zaseknúť, hra vám ochotne poradí. Obrázok 2: Niektoré rébusy sú ale vyložene stupídne, napríklad ako toto obkresľovanie štvorca na stene.

Tým sa dostávam k polemike, ktorá u mňa niekoľko posledných dielov stále visí vo vzduchu. Všetky Lego hry sú totiž stále o tom istom – preskúmať lokáciu, všetko rozbiť, použiť špeciálne schopnosti hrdinov a tak stále dokola. Je pravdou, že do značnej miery tento stereotyp vynahrádza neustále sa meniaca aktuálne spracovávaná licencia a spolu s ňou celý príbeh, prostredie a postavy. U každého hráča Lego hier ale môže prísť okamih, kedy už pohár jednoducho pretečie. To je však úplne individuálne.

O poznanie viac ma mrzí fakt, že priestorové puzzle a hádanky sú veľmi jednoduché. Som si vedomý toho, že Lego hry sú určené okrem iného aj deťom, respektíve na spoločné hranie s nimi, ale majoritnú časť obecenstva podľa mňa stále tvoria dospelí hráči a tí by si zaslúžili aspoň čas od času trošku väčšiu výzvu. V prípade Lego DC Super-Villains ma tento stav fackuje zakaždým, keď temný zloduch ako napríklad Joker niečo zahláškuje, ale vy na prvý pohľad cítite snahu priniesť svet DC aj mladším divákom, takže aj najrôznejšie vtipy akoby prešli prísnou cenzúrou. Inokedy by mi to asi toľko nevadilo, ale keď sa pohybujete Gothamom ako Joker, ktorý má stále fantastickú náladu, nejako sa celá tá atmosféra temného DC vytráca.

Lego DC Super-Villains; gameplay: encyklopédia Lego DC Super-Villains; gameplay: scarecrow

Obrázok 1: Niektorí zloduchovia nie sú tak známi ako superhrdinovia, ktorí ich naháňajú. Autori tak do hry zapracovali pomerne detailnú encyklopédiu, v ktorej si môžete o každej z postáv prečítať najdôležitejšie informácie. Obrázok 2: Vizuál záporákov je ale väčšinou tak pútavý, že okamžite spoznáte, s kým máte tú česť.

Lego DC Super-Villains je kráľ znovuhrateľnosti

Gotham nebude jedinou lokáciou, kam sa v Lego DC Super-Villains pozriete. Ako je už pri sérii zvykom, otvorený svet, ktorý sa plne sprístupní po dohraní príbehu (čo vám zaberie približne 8 hodín), ponúkne hlavné ikonické oblasti komiksového sveta DC. Okrem temného Gotham City nechýba potrebný Metropolis alebo Smallville. Pre väčšinu hráčov potom v momente dokončenia príbehu začne úplne nová časť hry, pretože so širokou paletou odomknutých postáv a kompletne prístupným svetom sa ponúkajú ďalšie hodiny skvelej zábavy.

Lego DC Super-Villains; gameplay: jaskyne Lego DC Super-Villains; gameplay: jazda autom Lego DC Super-Villains; gameplay: mesto

Obrázok 1: Mimo príbehové misie pocítite veľkú voľnosť, niektoré úrovne sú totiž naozaj rozľahlé. Obrázok 2: Mesto je tak veľké, že budete väčšie vzdialenosti prekonávať pomocou dopravných prostriedkov. Tie môžete kedykoľvek vyvolať stlačením príslušného tlačidla. Obrázok 3: Podobne ako v iných hrách si aj tu budete odomykať na mape mesta dôležité body.

Lego DC Super-Villains ako všetky predošlé lego hry ponúkajú tony vedľajších úloh a najmä zberateľských predmetov rozosiatych po celom hernom svete. Prístupné potom sú tiež všetky už absolvované príbehové misie, pretože tie sú, ako už je dobrým zvykom, dizajnované tak, že vyžmýkať ich na 100 % dokážete až opätovným hraním. Novinkou potom je systém polície, ktorá vás bude takmer okamžite konfrontovať. Pretože ste svetoznámi zloduchovia, ihneď sa s vami pustia do boja a nad vašou hlavou začnú vyskakovať policajné odznaky. Stačí sa ale na pár sekúnd vyhnúť boju a môžete pokračovať ďalej.

Lego DC Super-Villains; gameplay: polícia Lego DC Super-Villains; gameplay: odznaky

Obrázok 1: Prítomnosť ozbrojených zložiek, ktoré vás budú neustále otravovať, je veľmi príjemným spestrením inak stále rovnakej hrateľnosti. Obrázok 2: Polícia je našťastie veľmi benevolentná. Stačí sa na chvíľu stiahnuť z boja a odznaky nad vašou hlavou udávajúce mieru pozornosti strážcov zákona rýchlo zmiznú.

Podľa očakávania sú hlavnou devízou hrateľné postavy, ktorých je viac ako osemdesiat, a musím povedať, že sú skvele rozpohybované a u každého charakteru sa autori dostatočne zamysleli, aby jeho špeciálne schopnosti previedli do hry v čo najzábavnejšej forme. Osobne som si najviac obľúbil rýchly beh Flashu, ktorý je absolútne fantastický. Pri voľnej hre, ktorá sa sprístupní po dokončení príbehu, je možné medzi všetkými odomknutými postavami prepínať prakticky okamžite a počítajte s tým, že nebudete vedieť, akého zloducha si skôr vybrať.

Lego DC Super-Villains poteší detailným prostredím

Hodnotenie vizuálneho spracovania je u Lego hier vždy ošemetné. Samozrejme nejde o žiadne grafické hody, autori plne rešpektujú hranatosť a obyčajnosť dánskych kociek Lego a zároveň nezabúdajú na hravosť, ktorú prinášajú. Rok od roka sú však textúry krajšie, hrany objektov uhladenejšie a čo sa niekoľkých posledných Lego hier týka, vlastne si nemám na čo sťažovať. Autori veľmi zapracovali na detailoch prostredia, a pokiaľ vás baví ničiť všetko okolo seba na prvočastice, v tomto prípade Lego kocky, Lego DC Super-Villains si zamilujete.

Lego DC Super-Villains; gameplay: grafika Lego DC Super-Villains; gameplay: selfie Lego DC Super-Villains; gameplay: splitscreen

Obrázok 1: Jednoduchá grafika je s každým novým dielom doplnená o najrôznejšie detaily, Lego DC Super-Villains tak vyzerá naozaj pekne. Obrázok 2: Autori sa ako vždy vyhrali aj s modelmi postáv, každý zo super zloduchov je úplne unikátny. Obrázok 3: Chýbať nemôže ani tak obľúbený splitscreen.

Vyzdvihnúť musím skvelú hudbu a najmä potom znamenitý dabing, ktorý je snáď najlepší zo všetkých Lego hier, ktoré som kedy hral. Veľkých mien sa dokonca ujali ich dabléri z animovaných seriálov, takže fanúšikovia budú doslova priasť blahom. Jokera nahovoril skvelý Mark Hamill a Batmana o nič horší Kevin Conroy. A pokiaľ by sa vám zdalo, že počujete ešte sarkastickejšie Nathana Drakea ako obvykle, potom počujete dobre. Ultramana nadaboval sám Nolan North.

Samozrejme nechýba ani toľko populárny splitscreen pre dvoch hráčov. Ktokoľvek môže v priebehu hry vziať do rúk druhý ovládač, stlačiť tlačidlo a okamžite sa pripojiť do hry. Obrazovka sa tak vertikálne rozpolí a bez prerušenia sa pokračuje v hraní. Pre mnohých hráčov je práve splitscreen hlavným argumentom na obstaranie danej Lego hry. V tomto prípade by vás ale malo zaujímať predovšetkým to, či vás bavia DC zloduchovia. Ak áno, a predchádzajúce Lego hry vás tiež bavili, potom s Lego DC Super-Villains neurobíte chybu. Len sa pripravte na to, že žiadne zásadné novinky opäť neprišli.

Táto recenzia bola napísaná pre verziu PS4 Pro.

Lego DC Super-Villains; gameplay: humor

Okrem rozpohybovaných dánskych kociek je každá Lego hra tiež bezodnou studnicou skvelého humoru, ktorý sa triafa predovšetkým do svojej komiksovej predlohy.