AD elektro AD elektro

Outcast – Second Contact (RECENZIA) – Vrátila se legenda?

V našom nedávnom špeciáli o Star Citizen som vám ukázal jeden z najúspešnejších kickstarterových projektov súčasnosti. Nie každému sa však na slávnej sponzorskej platforme zadarilo rovnako ako Chrisovi Robertsovi, ktorý stojí za spomínaným dielom. Výrazne horšie sa darilo napríklad autorom jednej z najslávnejších akčných adventúr z prelomu storočia. Stvoritelia kultovej značky Outcast sa snažili preraziť s kúskom nesúcim názov Outcast Reboot HD. Prekvapivo sa im to nepodarilo, a tak sa podobne ako mnoho iných rozhodli, že ho vytvoria bez cudzej pomoci. Po niekoľkých rokoch vývoja tu máme plod ich práce. Či si Outcast – Second Contact zaslúži vašu pozornosť, zistíte po prečítaní našej recenzie.

Čo všetko sa v recenzii Outcast – Second Contact dozviete?

1. Cutter Slade sa vracia
  2. Outcast – Second Contact ponúka životom kypiaci svet
  3. AI v Outcast – Second Contact neoslní
  4. Technická stránka Outcast – Second Contact sa príliš nepodarila
  5. Oplatí sa do Outcast – Second Contact investovať?
  6. HW nároky na hru Outcast – Second Contact PC
  7. Recenzia Outcast – Second Contact: záverečné hodnotenie

Cutter Slade sa vracia

Zástupcovia ľudského druhu odjakživa snívali o tom, že zavítajú na povrch cudzích svetov. V roku 2007 sa americkej vláde podarilo vyslať prostredníctvom experimentálnej dimenzionálnej brány počítačom ovládanú sondu. Tá po pár dňoch odoslala svojim vlastníkom záznam, z ktorého bolo zrejmé, že prieskumné zariadenie bolo zničené inteligentnou formou života, ktorá jeho deštrukciou vytvorila červiu dieru ohrozujúcu náš domovský svet. Ihneď po získaní nahrávky povolala armáda do služby člena špeciálnej jednotky Navy SEAL Cuttera Sladea, ktorý mal dopraviť trojčlennú skupinku vedcov na miesto havárie. Nič však nakoniec nešlo podľa predstáv jeho nadriadených. Po vstupe do teleportu upadol ostrieľaný vojak do bezvedomia, z ktorého sa prebudil až po niekoľkých dňoch v tábore mimozemských bytostí žiadajúcich o pomoc.

Na sklonku tisícročia bol veľmi obľúbený scenár, v rámci ktorého drsný a hlavne svalnatý hrdina zachraňoval svet. Príbeh Outcast – Second Contact sa nesie na podobnej vlne. Do rúk je vám daná prijateľne vystupujúca postava, ktorej úlohou je nájsť vedca a zachrániť svoju aj cudziu planétu za každú cenu. Primárna dejová linka má celkom slušné tempo, ktoré nie je výrazne narušené sekundárnymi úlohami a vedľajšími aktivitami. Popravde ma vývoj celku veľmi príjemne prekvapil, čakal som nudné klišé a nakoniec som dostal obstojne ladené rozprávanie, s ktorého pomocou dokázala hra udržať moju pozornosť.

Okrem hlavnej dejovej linky vám Outcast – Second Contact ponúkne aj solídny počet vedľajších úloh, ktoré majú podobnú náplň ako v iných akčných adventurách a RPG. V rámci zákaziek budete riešiť roznášku predmetov, doručovanie správ či likvidáciu nepohodlných členov komunity, ktorí sa znepáčili niektorým zásadným postavám v hre. Pokiaľ od sekundárnych aktivít nebudete čakať žiadne zázraky, možno vás príjemne prekvapia, nedá sa však povedať, že by ich úroveň bola nejako zvlášť oslnivá.

Outcast – Second Contact; Wallpaper: Cutter Slade, planéta Adelpha

Outcast – Second Contact pred hráča postaví kultový svet zahalený do nového grafického kabátu.

Outcast – Second Contact ponúka životom kypiaci svet

Mierne nadpriemernú úroveň vedľajších úloh zachraňuje predovšetkým rozsiahlosť sveta, v ktorom ich budete plniť. Planéta Adelphy je neskutočne veľká. Možno práve preto sa ju autori Outcast – Second Contact rozhodli neprezentovať ako celok. Vesmírny gigant je rozdelený do menších lokácií, ktoré budete navštevovať prostredníctvom siete teleportačný brán slúžiacich na rýchly pohyb medzi zásadnými strategickými bodmi. Na vašej hrdinskej výprave zavítate do veľkolepých miest, banských kolónií a slnkom prežiarených pralesov skrývajúcich chrámy lokálnych bohov.

Outcast – Second Contact; banská kolónia, súbojOutcast – Second Contact; mimozemský kňazOutcast – Second Contact; prales, chrám

Primárnym problémom rady súčasných akčných adventúr odohrávajúcich sa v otvorenom svete je to, že ich autori ich nie sú schopní úplne obsahovo naplniť. Kreatívne mozgy, ktoré sa podieľali na Outcast – Second Contact boli našťastie schopné vytvoriť rozsiahle univerzum s kvalitnou výplňou. Väčšina NPC disponuje určitým denným plánom, ktorý väčšinu času svedomito plnia. Mestá a dediny sú vďaka tomu plné aktívnych postáv stále pracujúcich na tom, aby lokácie, v ktorých sa pohybujú, kypeli životom.

Najvýraznejším ťahúňom Outcast – Second Contact je dozaista nový engine, ktorý jeho tvorcom umožnil dielo poriadne vyšperkovať po vizuálnej stránke. Zastaraný pohon pôvodnej hry Outcast (GAIA) bol nahradený enginom Unity 5, ktorý je v prípade súčasných vývojárov veľa obľúbený. Chlapcom z Appeal umožnil tento krok vytvoriť oku lahodiaci titul, ktorý má po grafickej stránke na rozdiel od iných remastrov a remakov rozhodne čo ponúknuť. Škoda len, že sa nerozhodli výraznejšie upraviť mimiku tvárí a kvalitu cut-scén značne narušujúcich celkový herný zážitok.

Outcast – Second Contact; Wallpaper: portál

Tajomné brány slúžia obyvateľom sveta, v ktorom sa Outcast – Second Contact odohráva, na rýchle cestovanie medzi zásadnými strategickými pozíciami.

Star Citizen (PREVIEW) – hra, ktorá sľubuje revolúciu
Destiny 2 (RECENZIA) – Curse of Osiris vyjde v decembri
Elex – RPG zo starej školy (RECENZIA)

AI v Outcast – Second Contact neoslní

Cestovanie po planéte Adelphy nie je aj napriek prítomnosť teleportačných brán práve bezpečné. Na vašich potulkách tajomným univerzom Outcast – Second Contact sa budete musieť postaviť mnohým hrozbám. Najviac vám budú zrejme robiť problémy extrémne agresívni protivníci neustále usilujúci o váš život. Pri podrobnom skúmaní zloženia nepriateľských síl nájdete v ich radoch dinosaurom podobné monštrá, jedovaté pavúky, prefíkané lietajúce stvorenia a inteligentných humanoidov vyzbrojených modernými technológiami. Hoci ponúkané spektrum nevyzerá na prvý pohľad nejako zvlášť pestro, je škála oponentov podľa môjho názoru dostatočne rozsiahla, ich správanie je však občas veľa podivné.

Na vytváranie umelej inteligencie nepriateľov v Outcast – Second Contact sa totiž zrejme podieľal človek, ktorý z duše nenávidel zástupcov mimozemských rás. Ako inak si vysvetliť to, že z nich urobil cvičné ciele, ktoré vám bez väčšieho rozmýšľania nabiehajú do rany, hoci majú výhodnejšiu pozíciu alebo defenzívnejšie ladenú výbavu. Aby som tu len tak nerozprával, uvediem jasný príklad úplného zlyhania AI. Pri jednej z výprav som dorazil k pevnosti, pri ktorej vstupe som zabil jedného strážcu. Behom pár minút na jeho pozícii zahynula celá posádka (desať až pätnásť príslušníkov cudzieho druhu), pretože jej členovia jeden po druhom chodili na miesto úmrtia svojho kolegu a nechali sa ostreľovať bez toho, aby sa zmohli na výraznejší odpor. Takto sa počítačom ovládaní súperi podľa mňa rozhodne správať nemajú.

Proti nie príliš inteligentným nepriateľom sa budete brániť predovšetkým pomocou zbraní a rôznych technických vychytávok, ktoré nájdete pri prieskume planéty. V priebehu niekoľkých hodín vám v Outcast – Second Contact rukami prejdú jednoduché pištole, futuristické smrtiace hračky, pušky, míny, dynamity, ilúzie vytvárajúce nástroje, svetlo odrážajúce štíty, zdravie zvyšujúce lekárske sady a suroviny určené na produkciu. Vedľa použiteľných predmetov budete mať k dispozícii aj trysky. Žiadne zázraky od nich však nečakajte, pretože sú skôr na okrasu, než na aktívne užívanie ako v nedávno recenzovanom RPG Elex, kde hrali veľmi podstatnú úlohu. Vývojári z Appeal ich pribrzdením prakticky zabili potenciál, ktorý ponúka.

Absencia väčšieho použitia trysiek sa značne odráža na plynulosti súbojov. Strety sú tu extrémne toporné. Autori Outcast – Second Contact si s ich spracovaním zrejme nedali veľa práce, takže tu máme podobne navrhnutý systém ako v pôvodnej hre. Hlavný hrdina sa zbraňami oháňa rovnako obratne ako členovia amerických pouličných gangov, ktorí k násiliu nemajú ďaleko, ale ich muška je nedostatočná. Aby som bol úprimný, dúfal som, že v tomto smere dôjde k určitému posunu. Toho som sa však nakoniec nedočkal. Tak snáď nabudúce.

Outcast – Second Contact; súbojOutcast – Second Contact; súboj, rieka lávy

Technická stránka Outcast – Second Contact sa príliš nepodarila

Popravde som si nikdy nemyslel, že by ma z drvenia hier mohla bolieť hlava. Tvorcovia Outcast – Second Contact mi však ukázali, že je možné vytvoriť dielo, z ktorého vám už po niekoľkých minútach hrania nebude práve najlepšie. Prakticky im len stačilo vložiť do neho zastaranú kameru a my teraz máme vďaka ich usilovnosti o zábavu postarané. Najväčšie problémy som mal zrejme pri šarvátkach a pohybe v neveľkých interiéroch, kde si kamera na mojom chrbte robila, čo chcela.

Outcast – Second Contact; Wallpaper: Cutter Slade, sasnežené hory

Na nedostupných miestach často nájdete náboje, peniaze či rôzne podporné predmety.

Problematická kamera bohužiaľ nie je jediným nedostatkom hry Outcast – Second Contact. Okrem tohto aspektu zráža znovuoživenie projektu vývojárskeho štúdia Appeal tiež rad ďalších technických prvkov. Za zmienku v tomto ohľade rozhodne stojí nízka pohyblivosť hlavného protagonistu (chodí, ako by mal medzi nohami plienku), nevýrazné cut-scény, podivne spracované dialógové pasáže, bugy, zastarané animácie a pôvodné audio, ktoré tvorcovia z neznámych dôvodov neboli schopní nahradiť novými nahrávkami.

Je potrebné spomenúť aj optimalizáciu, o ktorej vyladenosti by sa dalo veľa diskutovať. Nehovorím, že mi Outcast – Second Contact bežal úplne zle, ideál to však naozaj nebol. Ak vezmem do úvahy to, že môj stroj nie je žiadna lacná krabica (CPU: i7-4790K, GPU: GTX 970 4 GB, RAM: 16 GB), tak celok mohol ísť rozhodne lepšie. Osobne dúfam, že vývojári z Appeal v nasledujúcich dňoch a týždňoch dajú svoje dielo do poriadku. Vlastníci slabších zostáv s ním totiž kvôli prepadom fps a neprimeranému zaťaženiu procesora veľmi spokojní nie sú.

Outcast – Second Contact; jazda na dinosauroviOutcast – Second Contact; súboj, dinosaury, dedinčania

Oplatí sa do Outcast – Second Contact investovať?

Keby vývojári z Appeal prišli so svojím projektom pred desiatimi či pätnástimi rokmi, zrejme by som bol ako fanúšik ich pôvodnej práce nadšený tým, čo ponúka. Aktuálne je to však len tuctová záležitosť, ktorá výrazne nevyčnieva nad väčšinu súčasných diel. Nad vodou ju drží predovšetkým prijateľne napísaný príbeh, životom kypiaci herný svet a príjemná grafika, ktorá sa tvorcom skutočne podarila. K zemi Outcast – Second Contact naopak ťahá problematická kamera, tupá AI, zastarané animácie, nevýrazné cut-scény, bugy, diskutabilná optimalizácia a toporné súboje, ktoré do titulu vydaného v roku 2017 veľmi nepasujú. Vzhľadom na to, že sa malo jednať o úplný remake, by som čakal väčší posun vpred.

Outcast – Second Contact je určený predovšetkým pre starších hráčov, ktorých srdcia sú plné nostalgických spomienok na hry, do ktorých investovali svoj čas a peniaze pred radom rokov. Milovníci súčasných diel a mladší jedinci by sa mu mali vyhnúť poriadnym oblúkom, pretože im tento priemerný kúsok okrem staromilského zážitku fakticky nemá čo ponúknuť. Outcast – Second Contact dorazilo na PC, PS4 a Xbox One 14. novembra. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Outcast – Second Contact; Wallpaper: mimozemšťania, portál

Obyčajní obyvatelia Outcast – Second Contact teleportačné brány používajú len minimálne, pretože sú všetky strážené agresívnymi bojovníkmi.

HW nároky na hru Outcast – Second Contact PC