• Autor: Jiří Fait
Babylon's Fall je... „zaujímavé“ kooperatívne akčné RPG od PlatinumGames – japonských borcov na slovo vzatých. Po Nier: Automata a Astral Chain som očakával ďalší unikátny zážitok, ktorý mal okoreniť nevýrazné vody live-service. Ale aj keď má hra niekoľko pekných nápadov a jasne zamýšľaný výtvarný štýl, Babylon's Fall zaostáva vo všetkých smeroch, čo má za následok nudný, nenaplňujúci a zdĺhavý zážitok, ktorý zachraňuje naozaj len hrsť svetlých momentov. Viac v našej recenzii.
zdroj: PlatinumGames
Babylon's Fall rozhodne nerobí dobrý prvý dojem – na začiatku si pre svojho hrdinu (Sentinela) vyberiete jednu z troch frakcií, ktoré určujú jeho počiatočné vybavenie a celkovú estetiku. Huysiania sú, teda podľa herného opisu, ľahko obrnení, Agaviania sú žoldnieri s kladivami, zatiaľ čo Geleilionovia predstavujú vraj svižných, do kožušín a peria odetých zabijakov s lukmi. Babylon's Fall tak naznačoval, že voľba frakcie bude mať podobný vplyv ako herná trieda v MMORPG s popisom, ktorý približne zodpovedá klasickej „svätej trojici“ RPG tried – tank, liečiteľ a DD (damage dealer). V skutočnosti môžu všetky tri frakcie rovnako kombinovať svoje zbrane bez funkčného rozdielu v hrateľnosti. Odlišnosti sú čisto kozmetické.
Samotná tvorba postavy navyše nemá akúkoľvek zmysluplnú rozmanitosť. Pokiaľ dúfate, že budete vyzerať inak ako japonsky (a genericky) drsne/delikátne, budete sklamaní. Bežne sa dostávam do príjemnej pasce starostlivého vytvárania svojich postáv, čo mi často zaberie aj niekoľko desiatok minút, ale s iba nevýraznými možnosťami, ktoré sú v Babylon's Fall k dispozícii, som bol z tejto tvorby postavy vonku za menej ako päť. Vôbec tomu nepomáha aj fakt, že Babylon's Fall je vizuálne až otrasne nevzhľadný. Keď som prvýkrát otvoril tvorbu postavy, okamžite som cúvol a prekontroloval nastavenie grafiky – nenavolila mi hra automaticky najnižšiu úroveň detailov? Bolo niečo zle s mojimi ovládačmi?
V oboch prípadoch záporná odpoveď, ale aj so všetkými nastaveniami na maximum má Babylon's Fall „vizuálnu kvalitu“ hry pre PlayStation 3. Navyše som sa dlho nemohol zbaviť pocitu, že mám špinavý monitor, za čo mohol ten unikátny grafický dizajn titulu. Hra sa snaží napodobniť klasickú olejovú maľbu – ako by ste sa pozerali na umenie v pohybe. Farby sú nanášané v pruhoch a šmuhách, s očividným prelínaním a husto texturovaným vzhľadom modelov postáv, ktorý by skutočne mohol byť celkom pôsobivý. V praxi však všetko pôsobí blativo, nevýrazne a v mnohých prípadoch rušivo.
Keď sa objaví prvá cutscéna, na obrazovku sa aplikuje filter, ktorý pokryje obraz len sotva znateľnými pruhmi hustej textúry, čo napodobňuje výtvarnú techniku známu ako impasto. Impasto sa, podľa wikipedie, najčastejšie používa na dodanie hĺbky a váhy dielu, pričom vrstvená farba pôsobí ako fyzický kontrast, ktorý priťahuje pohľad. Impasto, ktoré sa používa s rozvahou, vraj vizuálne zvýrazňuje dôležité detaily a tie nedôležité ustupujú do pozadia. Ako už ale bolo povedané, v Babylon's Fall impasto pôsobí skôr, ako by vám niekto škodoradostne a neustále štetcom patlal monitor. Je vizuálne rušivá a nemožno ju nijako vypnúť. Slúži tak iba na to, že vám v boji ešte viac sťažuje prehľad.
V predchádzajúcich hrách PlatinumGames sa skvele osvedčil čistý grafický dizajn a kontrastné farby (napr. čiernobiele a kontrastné červené sekvencie nepriateľov v Nier: Automata), čo umožnilo vizuálnu prehľadnosť potrebnú pre rýchly štýl akcie. Babylon's Fall oproti tomu využíva modré projektily vystreľované z modrých nepriateľov v neprehľadnom prostredí, ktoré sa od seba úplne neodlišujú. Keď sa snažíte súčasne vyhýbať prilietajúcim strelám, rozpoznávať animácie odlišných útokov a vyhýbať sa už aktívnym kúzlam, je vizuálna prehľadnosť životne dôležitá. Toto sa naozaj nepodarilo.
PlatinumGames sa dlho osvedčujú ako majstri akčných súbojov, ktorí svoj žáner zdokonaľujú už niekoľko rokov – fantastické hry, ako je Nier: Automata, Astral Chain a Bayonetta, to len potvrdzujú. Obsahujú štýlové a plynulé súboje, ktoré sú prístupné nováčikom a zároveň odmeňujú skúsených hráčov. Jednoducho sú špecialitou tejto spoločnosti a kooperatívny titul s týmto štýlom hrania znel z počiatku ako splnený sen.
Babylon's Fall bohužiaľ nedosahuje ani zďaleka úroveň predchádzajúcich titulov od PlatinumGames. Ide o úmorné stláčanie poväčšinou jedného až dvoch tlačidiel s nepriateľmi, ktorí dokážu nasiaknuť až smiešne množstvo poškodenia. Pri hre sólo (na rozdiel od kooperácie) sa navyše objavujú vážne problémy s akoby neexistujúcim škálovaním (scaling) – v sólovom režime síce obdržíte menšie poškodenie, zdravie nepriateľov sa však zrejme nemení. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som sa pokúsil dokončiť úroveň sám (ľudia sa v ranej fáze odpojili), ale musel som misiu v polovici opustiť kvôli úplnej nude – zo zdravia protivníka som útokmi odhrýzal milióntinu milimetra za sekundu a keby som nepriateľa mohol začať štekliť, asi by som docielil valnejšieho účinku.
V kooperácii je situácia o niečo lepšia, ale boj stále viazne, pretože medzi spoluhráčmi zdanlivo chýba funkčná súhra, a to aj pri útoku na rovnakých nepriateľov. Môžete sa napríklad pokúsiť fungovať ako tank, ale neexistujú žiadne schopnosti, ktoré by tomu napomáhali – možnosť „tauntovať“ (nalákať na seba) nepriateľa je v takýchto hrách zásadná. Tu však môžete len dúfať, že sa protivník náhodne rozhodne útočiť iba na vášho „tanka“.
V hre navyše chýbajú mechanizmy, ktoré by dodali pocit tímovej spolupráce. Čo napríklad zraziť nepriateľa do vzduchu kladivom, umožniť šermiarovi, aby ho uzamkol do vzdušného komba pomocou nejakej tímovej schopnosti a nasledovala by sniperská rana z luku – dúfal som v niečo podobné (vzhľadom na kvalitu súbojov v predchádzajúcich tituloch PlatinumGames), ale nič také tu nie je .
Súboje pôsobia pomaly a ťažkopádne. Zvlášť frustrujúce je drobné oneskorenie pri úhybe a skoku, a ak napríklad začnete animáciu útoku, nemôžete ju už (napríklad práve úskokom) zrušiť. Nepriatelia vás tiež často zrážajú k zemi na bolestivo dlhé chvíle, ktoré sa im však nedarí strategicky využiť. Obťažnosť hry Babylon's Fall nakoniec spočíva skôr vo vyčerpávajúcej odolnosti vašich protivníkov, ktorí vydržia naozaj veľa.
Babylon's Fall má niekoľko zaujímavých nápadov, napríklad arzenál zbraní, ktoré si so sebou prinesiete. Pre každú misiu si vyberiete štyri kúsky, z ktorých každý zodpovedá jednému typu útoku – dve zbrane slúžia ako vaše ľahké a ťažké útoky a ďalšie dve sa používajú na špeciálny „spektrálny“ útok. Každý typ zbrane funguje inak a teoreticky máte vo svojom arzenáli nástroj pre každú hrozbu, ktorej čelíte, čo dáva pocit rozmanitosti.
Nakoniec som ale v praxi zistil, že každá úloha sa dala ľahko vyriešiť zbesilým stláčaním tlačidiel, a hoci sa zbrane líšili, v žiadnom momente som nemal pocit, že by jedna zbraň bola výrazne lepšia ako druhá. V hre Babylon's Fall sa vyskytujú rôzni nepriatelia a pre niektorých musíte zvoliť odlišnú taktiku – protivníkov so štítom napríklad zasiahnuť zozadu, strelcov treba neustále sledovať a bossovia niekedy vykonávajú útoky typu „bullet-hell“ (kedy okolo seba metajú desiatky projektilov, ktorým sa musíte vyhnúť). Tie síce predstavujú určitú strategickú výzvu, ale nie takú, aby bol hlavný bojový akt trvalo pútavý.
Čo treba ale naozaj „vyzdvihnúť“, je drzosť vydavateľa Square Enix ohľadom implementácie ceny za hru a celkové poňatie ekonomického systému Babylon's Fall. Ide totiž o titul za plnú cenu – 69 eur za základnú verziu alebo 109 eur za digitálnu deluxe edíciu. Napriek tomu bola hra uvedená na trh s battle passom a kozmetickými mikrotransakciami, ktoré sú vám vmetené do tváre takmer okamžite po spustení hry.
Keby išlo o free-to-play záležitosť s voliteľnými nákupmi v hre, mikrotransakcie by boli ako tak pochopiteľné (navyše tu neexistuje PvP, takže sa, teoreticky, nemožno na nič sťažovať), ale s prémiovou cenovkou sa očakáva kvalita, ktorá tu jednoducho neexistuje. O to viac zarážajúce to je v tomto prípade – ide totiž o skúsené vývojárske štúdio PlatinumGames, a navyše vydavateľa Square Enix. Museli sa tvorcovia Nier: Automata a Bayonetty podvoliť „pánom“ zo Square, ktorí sa zrejme nepoučili z pochybného Marvel's Avengers, a vytvorili tento nedomyslený kooperačný paskvil nie z vlastnej vôle?
Nijako ich netrápi nulový záujem zo strany hráčov, ktorí už na Steame Babylon's Fall v podstate pochovali (v čase písania si titul „užíva“ niečo cez 300 ľudí, čo je pre hru tohto žánru bolestivo málo)? Square Enix sa síce dušuje, že má pre tento kúsok veľké plány a nechce za ním zabuchnúť dvere. Lenže pokiaľ tu nedôjde k nejakému zásadnému, kompletnému prekopaniu, Babylon's Fall zrejme čoskoro upadne do zabudnutia.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč na recenziu poskytol distribútor Cenega Czech.
Nevýrazné súboje, závažné nedostatky vo vizuálnom spracovaní a prehľadnosti a absolútna absencia synergickej tímovej spolupráce, to všetko podkopáva zmysel Babylon's Fall aspoň vyskúšať, čomu vôbec nepomáha ani premrštená cenovka. Posledný titul od PlatinumGames sa tak zatiaľ javí ako neuspokojivý pokus o live-service, nad ktorým sa zrejme čoskoro zavrie hladina herných vôd.
Klady
Zápory
Jiří Fait
Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-7600K | Intel Core i5-10400F | AMD Ryzen 3 PRO 3200G | AMD Ryzen 5 3500 | Intel Core i7-11700 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1650 | NVIDIA GeForce GTX 1060, 6 GB | AMD Radeon RX580 | NVIDIA GeForce RTX 3060, 12 GB GDDR6 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Zdroj: Steam (24. 3. 2022)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Oznámenie: 15. 12. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Názov láka k predpokladom, že sa dej novej hry štúdia PlatinumGames bude odohrávať v starovekom Babylone, nič ale momentálne nie je potvrdené a ani trailer toho príliš neprezrádza. Vieme len, že sa chopíme úlohy akéhosi rytiera, ktorý sa pohybuje v rozmanitých a veľmi detailných prostrediach rozpadnutých miest, hradov a katedrál a okolo seba sa oháňa veľkým mečom a akýmsi astrálnym bičom/hákom. Oficiálne stránky však ukazujú postáv hneď niekoľko, dočkáme sa snáď niekoľkých voliteľných povolaní? Úprimne v to dúfam.
Nepriatelia sa v traileri väčšinou regrutujú z radov rytierov a iných opancierovaných bytostí, pričom niektorí z nich dosahujú vskutku impozantné veľkosti. Babylon's Fall bude podľa dostupných záberov zrejme čistokrvná hack and slash záležitosť, čo je dobre, pretože súboje na prvý pohľad vyzerajú fantasticky. To ale nie je žiadnym veľkým prekvapením, PlatinumGames v tejto oblasti excelujú takmer zakaždým. Nemenej vydarený je však aj vizuálny štýl pripomínajúci obraz maľovaný veľmi hrubými ťahmi štetca.
Vydanie hry si na starosť vezme Square Enix, s ktorým PlatinumGames spolupracovali napríklad na vynikajúcom titule Nier: Automata. Babylon's Fall vyjde na PC a PS4, presný dátum ale bohužiaľ nie je zatiaľ známy. Tvorcovia ale trochu nejednoznačne sľubujú viac informácií už „budúce leto“, takže keď sa niečo udeje, buďte si istí, že vám prinesieme všetky detaily.
• Zdroje: babylonsfall.square-enix-games.com, YouTube (Playstation), vlastné