Vyberte prvok na stránke, ktorého sa chyba týka

Metro Exodus (PREVIEW a NOVINKY) – Nové videá z E3 a ďalšie informácie

Prostredníctvom posledného updatu zacieleného na Metro Exodus sme vám prezentovali informácie z traileru predstavenom na E3 2018, v ktorom toho vývojári z 4A Games ukázali na pomery podobne ladených videí relatívne veľa. Dnes tu pre vás máme aktualizáciu, v ktorej sa zameriame na nové zábery z hrania plné zaujímavých prvkov, ktorým sme sa rozhodli dať kvôli veľkému záujmu o detaily viac priestoru.

Žáner: FPS | Vývojár: 4A Games | Vydavateľ: Deep Silver | Dátum vydania a Platformy: PC, PS4 a Xbox One (22. februára 2019) | Homepage: metrothegame.com/en-gb/ |

Metro Exodus - Novinky

1. (14. 6. 2018) V Metro Exodus nájdete crafting, otvorenejší svet a inteligentných nepriateľov
  2. (11. 6. 2018) Najnovšie zábery z hrania Metro Exodus prezentujú lokáciu Volga
  3. (8. 2. 2018) Metro už nebude metro?
  4. HW nároky pre Metro Exodus PC

V Metro Exodus nájdete crafting, otvorenejší svet a inteligentných nepriateľov

(Update 14. 6. 2018) Najnovšie zábery pochádzajú z nedávno predstavenej lokácie Volga, ktorá dostala nemalý priestor v traileri z E3 2018. V aktuálne vypustenom videu máme možnosť vidieť hlavného hrdinu tejto série Arťoma v akcii. Po krátkej prechádzke krajinou sa spolu so svojou družkou ocitá v kostole plnom fanatikov zavrhujúcich všetky technologické vymoženosti. V praxi je nám prezentovaná tichá eliminácia spolu so správaním umelej inteligencie, ktorá reaguje veľmi aktívne na všetky vzniknuté podnety. Keď sa vývojári napríklad niekoľkokrát netrafia, vyvolajú vojaci poplach, čím je odštartovaný masaker, na konci ktorého je možné vidieť vzdávajúceho sa muža, ktorý je ušetrený od osudu svojich druhov.

Po vyčistení kostola plného fanatikov sa tvorcovia Metro Exodus v traileri z E3 2018 vracajú späť na základňu, aby nám ukázali prepracovanú výrobu a úpravu predmetov. Prakticky všetko tu bude možné rozložiť a premeniť na užitočné súčiastky, ktoré následne využijete na produkciu munície, potravín, filtrov, lekárničiek a rôznych typov vylepšení, ktorými možno obohatiť zbrane a výstroj. Celkové spektrum je minimálne podľa prezentovaných záberov veľmi rozsiahle, takže sa máme na čo tešiť.

Nezabudlo sa ani na striedanie dvadsaťštyrihodinového cyklu. Chvíľa strávená na posteli vám umožní vybrať si dennú dobu. V traileri máme možnosť vidieť nočné postapokalyptické ruiny, anomáliu a temnotou zaliate tunely plné monštier, ktoré radiácia zmenila na nepoznanie. Komplet nám v mnohých ohľadoch pripomenul prvé diely série S.T.A.L.K.E.R., na ktorú spomíname s láskou v srdci dodnes.

Najnovšie zábery z hrania Metro Exodus prezentujú lokáciu Volga

(Update 11. 6. 2018) Pri svojich potulkách univerzom Metro Exodus zavítame zrejme do množstva rôzne ladených lokácií (čo dokazuje aj gameplay ukážka z minulej E3, pozri nižšie), ktoré budú svojou veľkosťou značne presahovať územie, ktoré sme mali dispozícii v minulých dieloch tejto úchvatnej FPS série. Každá herná mapa by nám mala ponúknuť rozsiahly priestor vyplnený špecificky navrhnutými úlohami, štruktúrami, postavami a protivníkmi, s ktorými budeme môcť naložiť podľa svojho uváženia.

Prvá lokácia, ktorú nám vývojári z 4A Games predstavili, nesie názov Volga a pod kontrolou ju má fanatický kazateľ, ktorý so svojimi prívržencami obýva polorozpadnutý železničný most. Keďže nejde o veľmi veľkého fanúšika cudzincov, budete sa s ním aj jeho ovečkami nútení vysporiadať. K dispozícii máte našťastie poriadne spektrum modifikovateľných zbraní a starých priateľov, ktorí vás budú na tejto ceste sprevádzať.

Na najnovších záberoch vyzerá Metro Exodus ako klasický zástupca tejto série. Od svojich predchodcov sa zrejme odkloní primárne tým, že sa namiesto v tuneloch bude odohrávať viac na povrchu. Či je to dobre, alebo zle, je zatiaľ skoro súdiť, pretože sa všeličo môže v nasledujúcich mesiacoch zmeniť. Dátum vydania je totiž určený až na 22. februára 2019, kedy Metro Exodus vyjde na PC, Xbox One a PS4.

Metro: Exodus, Anna Metro: Exodus, enemy

Obrázok 1: Jedným zo „starých známych“ bude aj Anna, toho času Arťomova žena. Obrázok 2: Ďalší starý známy... s týmto by ste sa ale počas studených moskovských večerov túliť pri ohníčku nechceli.

Metro už nebude metro?

(Update 8.2.18) Už je to tak. Posledné dva trailery nenápadne naznačili, že sa budeme musieť rozlúčiť s klaustrofóbnymi tunelmi, kde za každým rohom čakáte nejakého zmutovaného príšeráka. Arťom, jeho žena Anna a ďalší nešpecifikovaní členovia posádky sa vydajú na nebezpečnú a dlhú cestu za nádejou. To samozrejme znamená, že môžeme očakávať otvorenejšie a rozsiahlejšie priestory na preskúmavanie.

Metro Exodus; Povrch

Prišiel čas opustiť relatívne bezpečné tunely metra a vydať sa hľadať šťastie na povrchu. Len aby sme tam hore nezistili, že človek už dávno nesídli na vrchole potravinového reťazca.

Sem-tam pravdepodobne na nejaké pozostatky ruského metra natrafíme, ale Metro Exodus už nekladie tak veľký dôraz na prechádzanie uzavretými priestormi. Možno narazíme na nejakú opustenú stanicu, alebo rozvrátenú časť metra, lenže to bude tak všetko. Tento titul sa zameria hlavne na otvorené oblasti na povrchu.

Otvorenejší, ale nie open-world

Ako sme už skôr písali, 4A Games chcú Metro Exodus rozšíriť a obsahovo zväčšiť. Avšak, niekoľkokrát fanúšikov a novinárov upozorňovali, že nepôjde o hru s otvoreným svetom. Namiesto toho je možné očakávať niekoľko obrovských oblastí, ktoré budeme ľubovoľne preskúmavať a ktoré sú spolu prepojené lineárnymi časťami pre príbehové misie.

Metro Exodus; OutdoorMetro Exodus; railroad

Obrázok 1: V priebehu hry Metro Exodus sa vystriedajú všetky štyri ročné obdobia. Obrázok 2: Samozrejme to všetko bude „okorenené“ atómovým prvkom.

Akonáhle v niektorom tomto mieste splníte všetko, čo je možné splniť, a rozhodnete sa vydať sa ďalej, už sa nepôjde vrátiť späť. To je oproti titulu s otvoreným svetom, kde sa môžete vydať kamkoľvek, veľký rozdiel. Vývojári však chcú, aby Metro Exodus bolo hlavne o pútavom príbehu, a ako už sme sa niekoľkokrát presvedčili, otvorený svet dokáže hráča od hlavnej dejovej linky pomerne ľahko odlákať. Také to, keď vám unesú syna a vy sa namiesto toho venujete farmárčeniu alebo budovaniu osád (zdravíme Sole Survivor z Falloutu 4), že áno. Oblasti sú ale vraj skutočne veľké a rozmanité (niektoré majú okolo 2 kilometrov štvorcových), čo Game Informer potvrdzuje.

S muníciou už netreba toľko šetriť

Teda neberte ma doslova. S tou je potrebné šetriť vždy, ale v Metro Exodus už nebude zastupovať univerzálne menu, ako to bolo v predchádzajúcich dieloch. Už si tak nebudete musieť dávať pozor, či ste náhodou omylom nenaládovali do samopalu predvojnovú vojenskú muníciu a neminuli ju do nejakého trhana. Ak ste hrali na ťažšej obťažnosti, možno ste sa veľakrát niektorým konfliktom skôr vyhli pomocou zakrádania a muníciu ste tak ušetrili.

Metro Exodus; GunMetro Exodus; Reloading, gun

Obrázok 1: Zbrane a ich vlastnosti. Obrázok 2: Čo bude v Metre Exodus dôležitejšie ako munícia a zbrane? Ešte viac munície a zbraní.

Namiesto toho Metro Exodus predstaví zbieranie haraburdia, súčiastok a iných použiteľných cenností. Tieto potom môžete „premeniť" na dva základné zdroje: chemikálie a materiál. Pomocou nich potom budeme môcť vyrábať rôzne náradie, zbrane a ostatné dôležité predmety. A ešte k munícii – tú budeme môcť tiež craftiť, a to pomocou radu pracovných staníc (workstations), ktoré sú rozosiate po jednotlivých oblastiach.

Metro Exodus ponúkne upravený systém boja

Áno, stále budeme strieľať, vrhať nože a ticho mordovať nepozorných nepriateľov, ale v Metre Exodus sa nám dostane na výber, či protivníka len „uspíme“, alebo ho jednoducho vyprevadíme zo sveta. Pacifisti medzi nami z tejto informácie majú iste radosť (a ja tiež), pretože aj keď je to Metro a jeho svet je nemilosrdný, možnosť nenechať za sebou cestu pokrytú mŕtvolami mi občas pripadá ako zaujímavejšia voľba.

Samozrejme to neznamená, že sa z nás všetkých naraz stanú mierumilovní Arťomovia. Zabíjať sa v Metre Exodus bude a veľa. Do hry pribudnú nové animácie pri tichých „zabíjaniach“ a líšia sa napríklad podľa toho, kde sa voči nepriateľovi nachádzate a akú zbraň práve máte v rukách. A ešte jedna dôležitá novinka – v hre na vaše konanie (zabíjanie/nezabíjanie) budú reagovať frakcie, s ktorými môžete prísť do styku. Takže ak sa nejaký Ivan z Novej Dediny dopočuje, že ste pokropili olovom celú jeho loveckú výpravu, potom od neho a jeho komunity nečakajte vrelé prijatie.

Metro Exodus; City, winterMetro Exodus; Metro, tunnel

Obrázok 1: Počasie sa na povrchu môže meniť z minúty na minútu. Obrázok 2: Dole v metre síce nukleárna zima nevládne, ale už sme tam pobudli dosť dlho.

Váš vlak, vaša základňa, váš výlet do divočiny

Teraz je to teda už potvrdená záležitosť. Lokomotíva, ktorú sme niekoľkokrát videli v Metro Exodus traileroch, skutočne bude vaším domovským „hubom“ a zároveň dopravným prostriedkom naprieč zdevastovaným Ruskom. Vlak sa nazýva Aurora a okrem toho, že to je parná lokomotíva, o ňom zatiaľ nie je veľa známe. Kreatívny riaditeľ Andriy Prokhorov však prezradil, že sa bude Aurora v priebehu hry neustále meniť a občas k nej pribudnú aj iné vagóny, ktoré poslúžia aj ďalším cestujúcim, ktorí sa k vám pripoja.

V Metre si zajazdíme aj niečím iným ako len vláčikom

Podľa 4A Games sa v hre budú nachádzať aj iné vozidlá, ktoré budete môcť využiť. O aké pôjde a kde presne ich použijeme, zatiaľ nie je úplne jasné, keďže v tomto ohľade štúdio tajomne mlčalo a lakomo si zakrývalo monitory. Niekto z Game Informer stačil zahliadnuť pasáž z hry, kedy si to Arťom vrčal na motorovom člne cez akúsi rieku, lenže tu ďalšie informácie o dodatočných vozidlách končili.

Dej v hre zahrnie dobu jedného roka

Spomenuli sme to už skôr, ale opakovanie je matka múdrosti. V Metre 2033 a Last Light ste s Arťomom vyriešili všetky svoje problémy počas niekoľkých dní. Metro Exodus na to ide zo široka, takže čakajme epickú cestu naprieč všetkými ročnými obdobiami. V podstate sa každé obdobie bude odohrávať v jednej obrej oblasti. Level „fall“ (jeseň) sa nachádza pri nádhernom pohorí plného zmutovaných medveďov, zatiaľ čo oblasť „summer“ (leto) sa presunie do piesčitého prostredia, ktoré svojím vzhľadom pripomína scenérie z Mad Maxa.

Metro Exodus; Metro, rangerMetro Exodus; Train, inside

Obrázok 1: Neohrození Stalkeri a ich výpravy na povrch. Obrázok 2: Vnútro vlaku Aurory.

Úprava a vylepšovanie zbraní

Ak si ešte pamätáte, v Metre 2033 a Last Light ste mohli nájsť zbrane, ktoré už na sebe mali nejaké prídavky a vylepšenia. Tie nešlo odmontovať a poprípade si ich hodiť na pušku, do ktorej ste sa práve zamilovali. Tu si už optiku, rýchlonabíjací zásobník a napríklad tlmič pokojne zo zbrane odstránite a môžete doplnky veselo pripojiť na zbraň inú. Jedinou podmienkou je to, aby bol prídavok kompatibilný s puškou, na ktorú ho hodláte pripevniť.

Ďalšia vec, na ktorú si v Metro Exodus budeme musieť dať pozor, je údržba zbraní. Ak sem-tam nenavštívite pracovnú stanicu a nepustíte sa do čistenia flinty, čakajú vás krušné chvíľky. Zbrane sa budú zanášať, hrdzavieť a po chvíli doslova uvidíte vylietavať chuchvalce špiny z hlavne vašej pušky. Nenastane síce chvíľa, kedy by zbrane prestali fungovať úplne, ale rozdiel v účinnosti vraj bude citeľný.

Metro Exodus; Nuclear, winter

Pre niekoho bezútešné miesto plné šrotu, pre iných zase zlatý dol, kde je možné nájsť použiteľné súčiastky na výrobu nových vylepšení.

Vedľajšie misie v neotvorenom Metro Exodus?

Áno. Teda skoro. Síce tu nenájdeme klasické „súťažné questy“ ako v napríklad vo Falloute alebo Skyrime, ale 4A Games tvrdia, že pre jednotlivé oblasti vytvorili rad aktivít, do ktorých sa môžete pustiť, ak si budete chcieť oddýchnuť od hlavnej príbehovej linky. Na tieto vedľajšáky narazíme náhodou, dočítame sa v zabudnutom notese, odpočujeme z konverzácie ľudí blízko, alebo ich vydolujete pri rozhovore.

Ako to už býva v postapokalyptickom svete zvykom: kto lootuje, ten nehnevá. Vydávať sa mimo preskúmanú oblasť bude poskytovať výhody v podobe nových súčiastok na craft, zásob na cestu, munície a samozrejme vzrušujúce stretnutie s novou, zmutovanou faunou ruskej divočiny.

Metro Exodus; Mutant, démon

S týmito mutantmi sme už mali čo dočinenia v predchádzajúcich dieloch a niečo nám hovorí, že sa s nimi znova niekoľkokrát stretneme v priateľských prestrelkách.

Frakcie v Metro Exodus sú oveľa sebestačnejšie

Kto by sa nepamätal na priateľské vzťahy komunistických a nacistických staníc z Metro: Last Light? Teda skôr ich „kamarátske“ prestrelky, kedy sa do všetkého ešte zaplietla obchodná Hansa a samozrejme aj hraničiari zo Sparty. Pôvodné Metro navodzovalo pocit, že sú všetci blízki susedia (či už dobrí, alebo naopak) a že je ďalšia stanica hneď za zákrutou. Metro Exodus ponúkne oveľa izolovanejšie tábory a komunity, kedy jedna o druhej vlastne nevie.

Na jednom mieste tak môžete naraziť na pokojnú dedinku, kde sa ľudia jednoducho len snažia prežiť a neodvažujú sa ďalej než len na prvý kopec, kam práve dohliadnu, a inde zase objavíte komunitu fanatikov, ktorí uctievajú obriu rybu žijúcu v neďalekej riečke. Tiež je potrebné dávať si pozor na to, ako sa pri úvodnom stretnutí s niektorou z komunít zachováte. To potom môže definovať celkové správanie spoločnosti voči vašej osobe po celú dobu hry.

Obsah preview Metro Exodus

1. Čo zatiaľ o Metro Exodus vieme
  2. Pokračovanie príbehu a novinky v Metro Exodus
  3. Kedy Metro Exodus vychádza?
  4. HW nároky na hru Metro Exodus PC

Čo zatiaľ o Metro Exodus vieme

(12.06.17) Metro bolo vždy hlavne o klaustrofóbnych tuneloch a stiesnených staniciach, kde sa zdržiavala väčšina preživších. Trailer z E3 2017 ale ukázal, že by to v prípade Metra Exodus mohlo byť trochu inak. Stále sa asi budeme trmácať pre náhradné filtre do masiek a bojovať o holé prežitie v nebezpečných tuneloch metra, avšak ako ukázalo spomínané video, nemuseli by sme tam kysnúť stále. Iste, pôvodné diely nás tiež zaviedli na radiáciou zamorený povrch, ale Metro Exodus v tomto prípade zrejme posunie latku o niečo vyššie.

Opäť na nás čakajú lokácie, kde doslova nevidíte na meter pred seba, čo môžete využiť na tiché zlikvidovanie nepriateľov (teda ak sa v temnote zorientujete). Arťomovi zostal jeho verný zapaľovač a návrat hlási tiež modifikovaná brokovnica, ktorú poznáme z pôvodných dielov. Vo videu z E3 sme mali možnosť vidieť sympaticky pôsobiaci kušu, ktorá môže vystreľovať šípky s rôznymi vlastnosťami (zápalné, výbušné atď.).

Metro Exodus; Gameplay: zbraň, kuša

Metro Exodus nebude len o temných tuneloch a preplnených staniciach. Pozrieme sa tiež von (avšak, nepôjde o otvorený svet ako napríklad vo Far Cry 5) a je možné, že tentoraz nebudeme nutne potrebovať masku. Samozrejme zbrane, to je iná vec. Tých sa asi nezbavíme (vďaka za to) nikdy.

Pokračovanie príbehu a novinky v Metro Exodus

Zdá sa, že v prípade lokácií bude Metro Exodus oveľa ambicióznejšie ako jeho predchodcovia. V úlohe Arťoma sa pripojíte k skupine starých známych, sparťanským hraničiarom (Spartan Rangers) a vydáte sa na „Vzdialený Východ“. Poputujú okolo rieky Volgy až k uralskému pohoriu. Ak sa tvorcom podarí zachovať rovnako napínavú atmosféru, ktorá vládla pôvodným dielom, potom sa máme na čo tešiť.

Hlavná dejová linka by mala byť zasadená do roku 2036, teda po udalostiach z Metro: Last Light. Naprieč Moskvou (a v podstate celým Ruskom) poputujú v nádeji na nový život. Spoločnosť by nám okrem Rangerov mala robiť Arťomova žena Anna, ktorú si určite pamätáte z Last Light čoby ráznu ženskú s rozkrojenou pusou (to je tá, čo vás označovala ako „malého zajačika“).

Metro Exodus navyše prvýkrát predstaví systém dynamického počasia, čo by malo ešte viac umocniť zážitok z hrania na povrchu ruskej krajiny. Vývojári sľubujú, že hra využije hardvér nového Xbox One X do poslednej kvapky, takže môžeme očakávať naozaj podarené grafické spracovanie, čo vlastne zábery z trailerov len potvrdzujú. V hre bude možnosť vyrábať si predmety a zbrane vďaka všestrannému craftovaciemu systému.

Metro Exodus; Wallpaper: AnnaMetro Exodus; Gameplay: mapaMetro Exodus; Wallpaper: počasie, blíži sa búrka

Kedy Metro Exodus vychádza?

Cesta to bude dlhá a zradná. V rámci príbehu hry by mala zabrať celý rok a začiatok sa odohráva v počiatkoch nukleárnej zimy. Putovanie zrejme uľahčí parná lokomotíva, ktorú sme mali možnosť vidieť v oboch prezentovaných traileroch. V Metro Exodus sa vystriedajú všetky štyri ročné obdobia, takže sa nemusíme báť, že by sme z tej nadmiery snehu oslepli.

Trailer predstavený na tohtoročnom odovzdávaní cien za najlepšie hry roka 2017 (The Game Awards) mnoho nových informácií neposkytol. Video to bolo síce pekné, ale pravdupovediac sme skôr čakali ďalšie zábery z hrania. Aspoň sme sa dočkali menšieho upresnenia dátumu vydania – Metro Exodus je momentálne naplánované na jeseň roku 2018.

Metro Exodus; Wallpaper: parný vlak Metro Exodus; Wallpaper: Dostojevskij, citát

Obrázok 1: Vlak bude neoddeliteľnou súčasťou vzdialenejších presunov. Obrázok 2: Život v Metro: Exodus je náročný.

i Pozrite sa na všetky články z hernej sekcie!