Odklad Doom Eternal nás veľmi nepotešil, chápali sme však, že je občas lepšie počkať ako vo finále dostať do rúk hru, ktorá nie je dokončená, a tak sme sa s odložením nakoniec zmierili. V minulých dňoch si toto očakávané dielo mohla hŕstka vyvolených novinárov vyskúšať na vlastnej koži. Aké dojmy v nich titul z dielní id Software zanechal, či má tentoraz hmatateľnejší príbeh a ako sa podarila technická stránka, vám povedia nasledujúce odseky.
• Novinky • Dojmy z Gamescomu 2019 •
• Žáner: FPS • Multiplayer: Áno (online) • Vývojár: id Software • Vydavateľ: Bethesda Softworks • Dátum vydania a Platformy: PC, PS4, Xbox One, Switch, Stadia (20. marca 2020) • Homepage • Čeština: Nie
• Novinka: 22. 1. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Doom 2016 je pre veľa hráčov titulom, v ktorom id Software svetu ukázal, že vie držať krok s dobou. Niektorí tento kúsok dokonca považujú za najlepšiu FPS dekády, vďaka čomu sa rad novinárov bál, že Doom Eternal nesplní ich očakávania, alebo ich dokonca sklame. Našťastie sa tak nakoniec podľa rôznych dojmov z hrania nestalo, za čo sme radi. Veľmi pozitívne bol Doom Eternal vnímaný redaktorom serveru Eurogamer. Ten bol nadšený najmä z plného využitia potenciálu engine id Tech 7, na ktorom vývojári postavili gigantický herný svet s vertikálne orientovanými úrovňami zaplnenými pestrou škálou nepriateľov, s ktorými sa dá, podľa jeho slov, vďaka citeľnému posunu v smere hrateľnosti vysporiadať rozličnými spôsobmi. Z jeho textu bolo očividné, že sa už nemôže dočkať vydania.
Omnoho menej nebol z troch hodín vo svete Doom Eternal nadšený ani redaktor IGN, ktorý si vďaka pohybovým hádankám a šplhaniu prístupným stenám neraz pri hraní spomenul na akčné adventúry na čele so sériou Uncharted. Podobne, ako jeho kolega, bol vyložene unesený z možnosti prevziať kontrolu nad démonickou bytosťou, v ktorej koži mohol následne eliminovať svojich nepriateľov. Celok sa podľa neho značne posunul nielen po stránke hrateľnosti, ale aj brutálnosti, ktorej úroveň sa oproti konceptu prezentovanému v Doom 2016 značne navýšila aj vďaka pridaniu nových smrtiacich hračiek, ktorými možno démonické bytosti eliminovať. Pozitívne sa tiež vyjadroval o prítomnosti rôznorodých vylepšení, cítil sa však trošku paralyzovaný nadmierou ponúkaných možností.
Spokojnosť panovala aj na Gamespote. Jeho redaktor vyzdvihoval spracovanie nepriateľov, komplexnosť úrovní, vylepšovanie zbraní a navýšenie herného tempa, ktoré pomalším hráčom bude možno robiť problémy, pretože čaptáci sa veľmi rýchlo stanú obeťami neustále dotieravých démonických hôrd. Veľký dojem na neho urobila rozsiahla vesmírna pevnosť, z ktorej bude Doomguy vyrážať na výpravy do rôznych časti Zeme, ktorá je okupovaná monštrami všetkého druhu. Totožne ako kolegovia nebol nijako kritický, keďže ho táto FPS cez svoju brutalitu prekvapila prítomnosťou prvkov vyložene vyžadujúcich zapojenie mozgových závitov, prostredníctvom ktorých sa iba neprestrieľate, čím sa bude komplet líšiť od Doom 2016, ktorý na myslenie veľmi veľký dôraz nekládol.
Veľmi podobný dojem mal z hrania tiež novinár zo servera Polygon. Veľmi príjemne ho prekvapila transformácia série na inteligentnú strieľačku, ktorá vlastne už naďalej nesiaha len na perfektne spracovanú elimináciu démonov, ale prichádza aj s hádankami a pohybovými výzvami nútiacimi hráčov stabilne premýšľať nad jeho krokmi. Každý level bol pre neho výzvou vyžadujúcou použitie inej taktiky, čím vývojári chceli docieliť navýšenie celkovej opätovnej hrateľnosti.
Naskrz rovnako ako táto štvorica, sa vyjadrujú aj ďalší účastníci celej udalosti, z čoho možno súdiť, že má Doom Eternal skutočne dobre našliapnuté. Osobne sa ich pozitívnym reakciám veľmi nedivím, pretože zábery z hrania vyzerajú perfektne, vďaka čomu sa nemôžem dočkať na to, až sa 20. marca budem môcť sám vydať ústrety démonickým hordám.
• Zdroje: Eurogamer, Gamespot, IGN, Polygon
• Novinka: 18. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Éra, kedy sa nachádzala zbraň v strede obrazovky, je dnes minimálne v prípade AAA hier už dávno minulosťou. Ak chce človek retro zážitok, musí vždy siahnuť po indie titule, v ktorom sa vývojári vyložene snažia hráča opájať pocitom, že staré dobré časy sérií Wolfenstein či Doom sú späť. Štúdio id Software vie svojim fanúšikom urobiť radosť, a tak sa jeho vedenie rozhodlo, že do vyvíjaného Doom Eternal bude vložený mechanizmus vyskytujúci sa prevažne v projektoch nezávislých autorov. V chystanej FPS nájdeme staromilný úchop pušky, ktorý nám všetkými zbožňované Call of Duty: Modern Warfare alebo Rainbow Six Siege len tak neponúknu. A navyše za to autori nebudú chcieť (na rozdiel od tvorcov virtuálnych hodiniek počítajúci K/D) ani korunu.
Osobne tento krok vítam, pretože som veľkým fanúšikom staromódnych prvkov, ktorými sa dané série vyznačovali, takže sa už nemôžem dočkať, až si tento režim v Doom Eternal aktivujem a postarom si zastrieľam do démonických monštier. Hoci je informácia o v strede umiestnenej puške zásadnou novinkou, mám tu pre vás vedľa nej ešte nový trailer, ktorý bol do sveta vypustený v rámci The Game Awards 2019. Vidieť v ňom máme možnosť démonov rúbajúceho Doomguya, ktorého schopnosti a výstroj z neho robia mašinu na zabíjanie, proti ktorej nemajú po krvi bažiaci pekelníci žiadnu šancu. Okrem divokej akcie je nám v ňom okrem toho pripomenutý aktualizovaný dátum vydania, ku ktorému dôjde 20. marca na PC, Xbox One a PS4, pokiaľ však opäť nedôjde niečomu neočakávanému, a celok nebude odložený.
• Zdroje: YouTube (SpottinGames, IIRevenant), PC Gamer
• Novinka: 9. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Po dobrých správach musia vždy nasledovať tie zlé. Kým nás Blizzard potešil tým, že ohlásil nový patch pre World of Warcraft: Battle for Azeroth znamenajúci prakticky pomalý nástup ďalšieho datadisku, vývojári z id Software prišli s novinkou, po ktorej prečítaní ma zaplavil smútok. Doom Eternal sa odkladá na budúci rok. Hlavným dôvodom odkladu má byť podľa serveru videogameschronicle snaha jeho tvorcov celok vyladiť, vďaka čomu hráčom v nasledujúcich mesiacoch dodajú hru, ktorá bude môcť hrdo nosiť kultové meno. Súčasná verzia im totiž prišla natoľko nevýrazná, že sa rozhodli na titule ešte riadne popracovať, čo im nemožno príliš vytýkať, pretože je lepšie vydať dokončený projekt, než vypustiť do sveta nepodarok, ktorý by následne novinári rozcupovali vo svojich recenziách.
Vedľa oznámenia odkladu vývojári z id Software ohlásili, že po vydaní bude v ich hre prítomný Invasion režim, ktorý umožní hráčom podobne, ako v sérii Dark Souls, vstupovať do svetov iných hrajúcich jedincov. Namiesto svojho vlastného avatara však budú disponovať niektorým z démonických monštier, v ktorých koži sa postavia proti majiteľovi daného vesmíru, ktorého úlohou nebude nič menšie než prichádzajúceho démona eliminovať skôr, než z neho urobí krvavý fľak. Osobne počítam s tým, že si budete môcť zvoliť, či chcete absolvovať príbeh osamotení, alebo s občasnými inváziami. Ak sa teraz pýtate, kedy teda nakoniec Doom Eternal vlastne zavíta na naše disky, odpoveďou je dátum 20. marec 2020, počas ktorého by mala očakávaná FPS doraziť na PC, Xbox One, PS4, Nintendo Switch a Google Stadia.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks), VGC
• Novinka: 2. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Kým v prípade niektorých titulov predstavuje hra pre viacerých hráčov niečo, čo vás u nich dokáže udržať po desiatky a pri troche šťastia možno aj stovky hodín, určité projekty disponujú multiplayerom, ktorý človeka veľmi rýchlo omrzí, čo ich vývojárov vo finále mrzí. Jedným z diel, pri ktorých sa táto zložka práve dvakrát nepodarila, bol rozhodne Doom z roku 2016, pri ktorom ste sa boja proti ľuďom prejedli skôr, než sa vám podarilo absolvovať prvých desať úrovní. Hoci mám túto sériu skutočne veľa rád, ani ja som si k nemu nedokázal nájsť cestu, a to sa mi u tohto žánru stane naozaj len málokedy. Vzhľadom na rýchly odliv komunity som zrejme nebol sám, a tak si tvorcovia povedali, že pri Doom Eternal skúsia trošku inú taktiku, s ktorou si snáď stabilné osadenstvo vytvorí.
Prakticky úplne odstránili ťažkopádny Deathmatch, ktorý frčal možno tak pred desiatimi rokmi, a nahradili ho Battlemodem, ktorý sa má stať jedným z primárnych ťahúňov Doom Eternal. Hoci sa to určitým členom komunity iste veľmi pozdávať nebude, vývojári podľa svojich slov v rozhovore pre server Gameindustry reagujú predovšetkým na jej úpenlivé prosby, pretože väčšina ich zástupcov volala po tom, aby bol nezáživný a pre niektorých vyložene neprístupný Deathmatch vymazaný. Osobne tomuto tvrdeniu veľmi neverím, dokážem si však predstaviť, že skutočne takýto hráči existujú, pretože som sa neraz stretol s jedincami, ktorí hru v momente, kedy im nešla, ihneď pakovali z disku. Neviem však, či tvorcovia kráčajú ideálnou cestou, medzi fanúšikmi série Doom sa totiž určite nájdu ľudia, ktorým bude tento multiplayerový režim chýbať.
Popri negatívnych reakciách komunity má byť ďalším dôvodom na odstránenie režimu Deathmatch tiež skutočnosť, že sa chcú vývojári intenzívnejšie venovať návrhu kampane pre jedného hráča. Tá má podľa slov tvorcov predstavovať inovatívny zážitok, v rámci ktorého už nebudete len zabíjať monštrá ako v starých dieloch tejto série. Každá úroveň má hráčovi ponúknuť unikátny zážitok, presne tak, ako to podľa ich mienky má v prípade titulu s cenovkou okolo 60 dolárov byť. Čo si budeme hovoriť, každý fanúšik hier pre sólistov je týmto vyhlásením nadšený, pretože čo iné by ho malo potešiť viac, než oznámenie, že si autori daného diela dajú záležať na tom, aby ťahanie za niečo stálo. Isté v tomto ohľade však nie je nič, a tak teraz môžeme dúfať v to, že nejde len o plané reči.
• Zdroje: YouTube (TommyT999), Gamesindustry
• Novinka: 29. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
V novom DOOMe z roku 2016 nepredstavoval multiplayer niečo, na čo by boli vývojári nejako zvlášť hrdí, čo nakoniec viedlo k tomu, že ho začali zanedbávať. Osobne sa im veľmi nečudujem, pretože spracovanie tohto aspektu bolo skutočne slabé a len málokto mu vo finále venoval viac ako niekoľko desiatok hodín. Som preto rád, že sa tvorcovia zo svojej chyby poučili a v Doom Eternal prišli s novým konceptom citeľne sa odlišujúcim od toho, čo ponúkala ich predchádzajúca hra. Prim má tentoraz hrať režim Battlemode ktorý postaví dvoch jedincov kontrolujúcich démonov proti osamelému lovcovi. Ten má k dispozícii plne vyzbrojeného Doomguya, ktorého úlohou nie je nič menšie než sa s problémovými obyvateľmi pekla vysporiadať. Cieľom monštier je naopak zbaviť sa hrdinov skôr, než sa mu ich oboch podarí poslať tam, kam patria.
Hráčom, ktorí sa budú snažiť zabiť Doomguya, ponúkne Doom Eternal celkom 5 špecificky ladených démonov, v ktorých koži sa budú môcť vrhnúť do boja. K dispozícii im bude ďalej potrebný kultový Revenant, tuhý Marauder, klamár Archvile, extrémne odolný Mancubus či prekvapivo otravný Pain Elemental, ktorý sa bude vznášať nad bojiskom a strieľať do poslednej nádeje ľudstva podivne vyzerajúce projektily. Aj keď vyzerajú monštrá na prvý pohľad nebývalo silne, sami proti Doomguyovi nebudú mať prakticky žiadnu šancu. Pokiaľ budú chcieť zvíťaziť, nezostane im nič iné ako aktívne kooperovať a užívať svoje unikátne skilly na to, aby svojho oponenta stabilne oslabovali. Okrem vyložene útočných schopností budú príšery disponovať aj možnosťou privolať na bojisko kreatúry ovládané AI.
Doomguy bude jednoducho nepriateľom, ktorého nebude ľahké zložiť, a tak démoni musia neustále vymýšľať nové stratégie a cesty, ako sa mu dostať na kobylku. Ani hrdinský záchranca ľudstva by to však nemal mať ľahké, vzhľadom na to, že proti nemu má stať presila, nezostane mu nič iné, než na ich elimináciu využívať všetky dostupné prostriedky. Keď sa mu však podarí zabiť dostatočne rýchlo oboch prítomných démonov, skôr než oni eliminujú jeho, dá mu Doom Eternal k dispozícii ponuku schopností, z ktorých si môže vždy jednu vybrať. Šampión si má možnosť touto cestou vylepšiť zdravie, štíty či efektivitu niektorých zbraní. Vo finálnych fázach hry si dokonca možno takto otvoriť ultimátne BFG, s ktorou zabijete dvoch protivníkov bez akejkoľvek námahy.
Battlemode podľa všetkého predstavuje možnosť, ako si môže hráč spolu s priateľmi vychutnať aspekty z kampane pre jedného hráča v riadne krvavom zápase. Keď vás omrzí, budete sa podľa slov vývojárov môcť pustiť do príbehu Doom Eternal, ktorý proti vám postaví nového démonického nepriateľa, takzvaného Doom Huntera, a ten na predstavených záberoch vyzerá skutočne tuho, snáď sa s ním nebudeme stretávať veľmi často.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks, Punish)
• Novinka: 10. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Celá prezentácia zacielená na Doom Eternal bola na E3 2019 odštartovaná príbehovým trailerom, v ktorom k vyvolenému hovorila prastará entita rozhodnutá vziať Doomguyovi všetku nádej tým, že mu načrtne neblahý osud ľudstva. Doomguy sa prekvapivo rozhodne nevzdať a odštartuje v pekelných hlbinách taký masaker, že sa mu väčšina démonov bude snažiť vyhnúť oblúkom, a keď už sa s ním náhodou stretnú, nedopadne to s nimi veľmi dobre. Akonáhle poriadne vyčistí Peklo, vydá sa v ústrety dobrodružstvám mimo neho, tešiť sa tým pádom môžeme na riadnu porciu zábavy v rozsiahlom spektre ručne navrhnutých úrovní.
Druhá časť prezentácie Doom Eternal bola zameraná viac na hrateľnosť samotnú, než na príbeh. Vývojári nám v nej ukázali nebývalú škálu výziev, ktorým pri hraní ich diela budeme musieť čeliť. Dosť budeme v tomto diele používať oblek, ktorý v minulosti hral skôr druhoradú úlohu. Prakticky by sa dalo povedať, že sa tvorcovia rozhodli vo svojom projekte vrátiť ku koreňom série, pri ktorej hraní človek neustále nachádzal tajné vchody, preskakoval zradné priepasti alebo bol nútený inak testovať svoje pohybové schopnosti. Priestor v tejto fáze dostal tiež súbojový systém, ktorý podobne ako v prípade iných sérií prešiel radom zmien, krvavý základ však zostal, alebo lepšie povedané, bol značne vylepšený.
Po predstavení príbehu a rôznych herných prvkov sa na scéne objavila zberateľská edícia s helmou kultového Doomguya, ktorú si je možné podobne ako prilbu z Fallout 76 nasadiť na hlavu a vydať sa s ňou do ulíc. Akonáhle bola svetu ukázaná kolektorka, vrátili sa na pódium tvorcovia, aby odštartovali poslednú časť prezentácie svojho diela zacielenú na multiplayer. V tom sa stretáva hráč s dvojicou oponentov, ktorí majú pod kontrolou démonické monštrá, ktorých cieľom nie je nič iné ako zraziť Doomguya k zemi a vyrvať mu srdce z tela. Na celku ide vidieť, že sa fanúšikovia série Doom majú načo tešiť. Ak náhodou patríte medzi nich, zakrúžkuje si v kalendári 22. november, kedy Doom Eternal vychádza na Stadiu, PC, Xbox One a PS4.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks)
• Novinka: 10. 8. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Už na E3 2018 bolo viac-menej jasné, že sa v novom Doom Eternal pozrieme na Zem zaplavenú démonickými silami. V najnovších záberoch z hrania máme možnosť vidieť bojisko plné démonov, pokrivených ľudských bytostí a rôznych futuristických príšer snažiacich sa zraziť hlavného hrdinu na kolená aj za cenu svojho života. Svet, na ktorý zavítame, je v troskách a našou primárnou úlohou bude zrejme jeho poriadne vyčistenie od všetkého pekelného neporiadku.
Spektrum zbraní sa v Doom Eternal dočká čerstvých prírastkov. Do rúk vám bude daná vysúvacia čepeľ, ramenný plameňomet, klasická dvojhlavová brokovnica a rad ďalších nástrojov smrti, ktoré bude možné opäť upraviť tak, aby čo najviac vyhovovali vašim zámerom a chúťkam. Prítomné budú tiež rôzne vylepšenia, lekárničky, zbroje a kľúče, ktoré budete využívať predovšetkým na otváranie nových lokácií a skrytých priestorov.
Veľmi zásadnú úlohu bude v Doom Eternal hrať okolité prostredie. Váš oblek môžete využiť na šplhanie po určitých typoch stien, skákanie medzi jednotlivými bodmi, rozbíjanie nestabilných sutín či na pritiahnutie k nepríliš vzdialeným nepriateľom, ktorých telá možno použiť ako dočasné záchytné body. Celková hrateľnosť bude podľa všetkého o niečo dynamickejšia ako v predchádzajúcom diele, čo minimálne za seba vítam s otvorenou náručou.
Po vzore Dark Souls by mala byť aj v Doom Eternal prítomná možnosť napádať svety iných hráčov, ktorí budú útočníkom čeliť v koži legendárneho Doom Slayer. Zástupcovia ofenzívneho tímu sa môžu vteliť do niektorého z démonov. Vydať sa na lov budú môcť buď osamotení, alebo v skupine, čím tvorcovia určite potešia na kooperáciu zameraných jedincov, ktorí zároveň túžia po tom škodiť iným. Vedľa tohto prvku vám bude v Doom Eternal daný k dispozícii aj klasický multiplayer.
Z aktuálne prezentovaných záberov je očividné, že tvorcovia Doom Eternal opäť vsadia na hrateľnosť, vďaka ktorej uspel aj prvý diel tejto znovu naštartovanej značky, ktorá si hráča získala predovšetkým svižným tempom, perfektným soundtrackom a vysokou návykovosťou. Aby som bol úprimný, nečakal som od tohto kúsku nič iné, takže minimálne za seba môžem povedať, že som čerstvým gameplayom predstaveným na QuakeCon 2018 veľmi potešený.
Bohužiaľ, zatiaľ sme sa nedočkali dátumu vydania. Uvidíme, či nejaké upresnenie nepríde na blížiacom sa Gamescome.
• Novinka: 14. 6. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Podobne, ako v prípade The Elder Scrolls VI, nebol ani trailer k DOOM: Eternal z tých najdlhších. Bethesda pripravovaného nástupcu kultovej FPS Doom II: Hell on Earth (1994) predstavila v necelej minúte. Hneď na štarte sme mali možnosť vidieť démonmi zomletý svet plný mŕtvych ľudských tiel, rozborených budov a pomaly miznúcich ruín, ktoré na Zemi zostali po našom druhu.
Áno, čítate správne. DOOM: Eternal sa bude podľa slov tvorcov odohrávať na našom domovskom svete, rovnako ako klasika Doom II: Hell on Earth. Hlavný hrdina by nemal byť nahradený, takže opäť dostaneme do rúk Doomguye, ktorý má v eliminácii démonických hôrd dlhoročnú prax. Spektrum nepriateľov, ktoré sa mu v teaseri stavia do cesty, vyzerá podobne ako v minulom Doom. Tešiť sa tým pádom môžeme na slušnú škálu príšer bezhlavo nabiehajúcich na našu dvojhlavňovú brokovnicu.
Zábery z E3 2018 toho nepovedali málo, vývojári nám však predsa len mohli predstaviť trošku viac. DOOM: Eternal zatiaľ nemá pevne stanovený dátum vydania a ani platformy, na ktorých sa objaví. S vysokou pravdepodobnosťou pôjde o titul starej generácie alebo, lepšie povedané, aktuálneho HW, takže sa na neho môžu tešiť fanúšikovia na PC, PS4, Xbox One a možno dokonca aj Nintendo Switch. Viac by sme sa mali dozvedieť na tohtoročnom QuakeCone, ktorý sa uskutoční v prvej polovici augusta.
• Dojmy z GC 2019: 29. 8. 2019 • Autor: Filip Němec
K sérii Doom sa vraciam veľmi často. Každých päť rokov vyjde nová edícia remasterov pôvodných troch dielov a keď Doom zavítal na PlayStation VR alebo Switch, takisto som neodolal. Napriek tomu je pre mňa táto séria reprezentantom stojatých vôd herného priemyslu. Pokus o hororovejšie poňatie tretieho dielu síce nebol zlý, vo všetkých ostatných dieloch sa však séria vždy vrátila k pôvodnému konceptu frenetickej akcie, kde svižné nohy a rýchle stláčanie spúšte koľkokrát vynahradí presnú mušku.
Na tohtoročnom Gamescome som si však uvedomil, ako veľmi autorom krivdím. Pritom práve oni by mohli pokojne zaspať na vavrínoch a kašlať na inováciu. Aj napriek osvedčenému koktailu rýchlej akcie a smrti chtivých démonov vždy prinesú niekoľko noviniek, ktoré mnohokrát významne rozšíria pôvodnú ideu.
Zrejme tou najzásadnejšou novinkou je výrazné rozšírenie pohybového repertoáru hlavnej postavy. Zatlačil som nostalgickú slzu v oku pri spomienke na to, že v prvých dvoch dieloch sa nešlo ani rozhliadať po vertikálnej osi a vyrazil som do tutoriálu, ktorý mi predstavil nielen double jump, ale tiež rýchle úskoky vo vzduchu (air dash) či hojdanie sa na rúrkach podobne ako v Mirror's Edge. To všetko samozrejme v mene čo najrýchlejšej hrateľnosti a za účelom neprerušovaného ničenia démonov. Dash vo vzduchu je skvelým nástrojom, ktorý vám zachráni kožu pri zle načasovanom skoku a žlté rúrky vytŕčajúce z múrov tiež ako by boli pre svet Dooma priamo stvorené.
Najzásadnejšou inováciou je však skákanie po zvetraných stenách, do ktorých sa môžete svojimi rukavicami zakliesniť a skočiť na ďalšiu stenu či pevnú zem. V tutoriáli tento prvok fungoval skvele, v klasickej misii mi už však pripadal ako niečo navyše, čo mi do klasickej hrateľnosti príliš nesedí. Navyše mám pocit, že autori tieto akrobatické prvky s múrmi pridávajú zámerne ako také parkúrové minihry a nevyužívajú ich ako súčasť pohybu po arénach, kde zabíjate stovky pekelných príšer. Zatiaľ si ale v tomto prípade nechávam otvorenú myseľ, pretože som dostal na vyskúšanie iba jednu misiu a finálny obrázok môže byť úplne iný.
Čo si naopak trúfnem vychváliť do nebies (alebo skôr do pekiel?) už teraz, je získavanie munície či zdravia z odlišných spôsobov zabíjania protivníkov. Zatiaľ čo v reboote z roku 2016 išlo elimináciou oslabených nepriateľov získať chýbajúce zdravie, v Doom Eternal sa budete môcť dozásobiť prakticky čímkoľvek a ihneď. Takzvanými Glory kills, teda ručným dopichávaním už predchádzajúcimi ranami zúbožených nepriateľov, získate nielen toľko potrebné zdravie, ale tiež sa vám doplní ukazovateľ Blood Punch, čo je nový ultimátny útok zblízka a ide o podstatne silnejšiu alternatívu klasického melee (ktoré je ale v prípade Doomguya aj tak dosť ničivé).
Naopak, eliminácia démonov pomocou notoricky známej motorovej píly vám potom doplní tiež neustále miznúce náboje. Ďalšou alternatívou je zabíjanie horiacich nepriateľov, z tých vám totiž vypadne úplne nový prvok, ktorým je brnenie. Pravda, tu sa autori vrátili ku konceptu z prvých dvoch dielov, kde sme tak radi nachádzali zelené brnenie doplňujúce armor ukazovateľ. Zapaľovanie nepriateľov potom nie je žiadna veda, na to vám totiž dopomôže ďalšia vychytávka, ktorá má v Doom Eternal reprízu – malý kompaktný plameňomet usadený na vašom ľavom ramene. Skoro by sa chcelo povedať, že ťahať oheň do pekla je ako nosiť svätenú vodu do nebies, ale démoni napodiv vašu plamennú show práve dvakrát nemilujú.
Noviniek v herných mechanikách či len arzenálu je podstatne viac, spomenúť musím napríklad vystreľovací hák pri brokovnici (áno, tej dvojhlavňovej brokovnice, ktorá znamená to isté čo gravity gun pre sériu Half-Life či kolíkovač pre F.E.A.R.). Hák vám dovolí sa kedykoľvek pritiahnuť ku väčšine nepriateľov a udržať tým žiadané kombo. Podobne, ako napríklad v prípade blížiaceho sa Borderlands 3 aj v tomto prípade autori siahli po nových sekundárnych módoch, ktoré síce nie sú tak bláznivé ako v spomínanej open world akcii, ale sú o to ničivejšie.
Dobre, nové zbrane, nová hrateľnosť, ba dokonca aj nové spôsoby, ako motorovkou naporcovať nepriateľa. Čo ma však uchvátilo najviac, je nový deštrukčný model démonických protivníkov. Dnes už sme zvyknutí, že môžeme nepriateľovi ustreliť jednotlivé končatiny, ba ich dokonca ako handrové bábiky prišpendliť ku stene. Doom Eternal však prichádza s novou úrovňou ničenia živých tkanív. Sledovať, ako sa guľky rotačného guľometu zarezávajú do démona a z jeho brucha robia postupne cedidlo, zatiaľ čo ostatné orgány sa snažia zúfalo bojovať ďalej, je úchvatné. Takmer som upadol do tranzu v momente, keď som brokovnicou sypal do Cacodemona spŕšky brokov a z okrúhleho pekelníka postupne odpadávali kúsky krvavého mäsa, zatiaľ čo telo začalo rednúť a tu a tam som cez telo začínal vidieť.
Ako veľmi ma Doom Eternal pohltil, som si uvedomil až v momente, kedy som zomrel a môj mozog ma na pár sekúnd odpojil od obrazovky, aby som sa rozhliadol okolo seba a zistil, že všetky ostatné herné stanice sú prázdne a za mnou stojí obsluha stánku s previnilým pohľadom značiacim, že ich to naozaj mrzí, ale už by som mal ísť. Za rohom totiž čakala ďalšia partia hráčov nadržaných na likvidovanie démonov z pekla.
Hrateľnosťou vychádza Doom Eternal zo svojho tri roky starého predchodcu a len ťažko by ste v súčasnej chvíli hľadali akčnú hru, ktorá je tak násilná, tak rýchla a tak extrémne náročná na vaše reflexy. Ak vám predchádzajúci diel nesedel, dvojke sa vyhýbajte ako démoni plameňometom, ak ste si však reboot z roku 2016 obľúbili, Eternal vám bude pripadať ako starý známy a nadopovaný novými experimentálnymi steroidmi zo srdca Tartaru. Napokon, autori sľubujú okrem iného až 2× toľko nepriateľov na obrazovke a ja nemám dôvod im to neveriť.
Mimo to sa vracia skladateľ Mick Gordon, takže aj po hudobnej stránke, ktorá je pre Doom tak povestná a dôležitá, bude všetko perfektne zladenou symfóniou. Len s tým rozdielom, že v tejto symfónii sa päsťou drvia lebky, kanóny vás vystreľujú naprieč vesmírom a démoni pred vašou hlavňou tečú ako zmrzlina v horúcom lete. Či bude Doom Eternal naozaj taká bomba, ako si myslím, zistíme 22. novembra, kedy hra vychádza na PC, PS4, Xbox One a po vzore svojho predchodcu tiež na Nintendo Switch.
• Zdroje: Vlastné (Gamescom 2019)
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky (predpoklad) |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400 3.1 GHz/AMD FX-8320 | Intel Core i7-3770 4-Core 3.4 GHz/AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 670/Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 970 4 GB/Radeon R9 290 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 55 GB | 55 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Doom Eternal vychádza 20. marca 2020 na PC, PS4, Xbox One, Switch a Stadia. O novinkách vás budeme informovať.