Celoročné pneumatiky sú ideálnym variantom pre vodičov, ktorí jazdia primárne po meste, nevydávajú sa do horských oblastí
a majú nízky ročný nájazd kilometrov. Odpadá nutnosť prezúvania a ušetríte za pneuservis. Jazdný komfort aj akčné vlastnosti
celoročných pneumatík sú pre bežnú prevádzku dostatočné. Stále však ide o kompromis medzi letnou a zimnou súpravou pneumatík.
Pokračovať
Celoročné pneumatiky: univerzál, ale kompromis
Celoročné pneumatiky sú vo svojej podstate zimné pneumatiky s pevnejším kordom a plášťom. Motoristi vedia, že štandardne sa pri osobných automobiloch používajú dve súpravy pneumatík. Letné a zimné. Každá z nich je prispôsobená danej sezóne. V základe sa letné a zimné pneu líšia typom zmesi a vzorkou.
Celoročné pneumatiky – výhody a nevýhody
Celoročné zákonné použitie
Úspora za druhú súpravu pneumatík
Úspora za úkon v pneuservise
Odpadá skladovanie druhej súpravy
Neprekvapí vás náhly výkyv počasia
V lete všeobecne horšie vlastnosti, než letné pneumatiky
V zime všeobecne horšie vlastnosti, než zimné pneumatiky
Nehodia sa pre športovú jazdu v lete
Letné pneumatiky v zimne
Zákon ukladá povinnosť použiť zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca nasledujúceho roku, pokiaľ sa na pozemnej komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, alebo je možné túto situáciu predpokladať. Za suchého počasia je možné teda letné pneumatiky v zime použiť,
ale neodporúčame to. Ich vlastnosti sa zhoršujú a riskujete argumentáciu s políciou. Odporúčame používať zimné alebo celoročné gumy.
Zimné pneumatiky v lete
Legislatíva použitie zimných pneumatík v letných mesiacoch nevylučuje, resp. nevyžaduje použitie pneumatík letných. Mnoho vodičov preto zo zimných gúm neprezúva. Ju ale nutné dodať, že sa zimné pneumatiky v teplom letnom počasí výraznejšie opotrebovávajú, vozidlo do nich obuté v krízovej situácii skôr
stratí stabilitu a predlžuje sa pri nich brzdná dráha.
Celoročné pneumatiky v zime
Celoročné pneumatiky je prípustné používať v období od 15. novembra do 31. marca a to aj na úsekoch, kde sú predpísané zimné pneumatiky bez ohľadu na počasie. Jedinými podmienkami sú hĺbka dezénu minimálne 4 mm a označenie M+S (to pneu celoročné majú). Testy pneumatík ukazujú, že pneu celoročné v parametroch kvality záberu a brzdnej dráhy na snehu/ľade strácajú v
porovnaní so zimnými pneumatikami. V mestskej premávke to nemusí byť problém.
Celoročné pneu v lete
V porovnaní s priemernými letnými pneumatikami majú všeobecne celoročné pneu v lete sklony k prehrievaniu a horšie držia v zákrutách. Záleží však aj na štýle jazdy. Pokiaľ jazdíte predpisovo a nepokúšate fyzikálne zákony, bezpečnosť pneumatík je dostatočná. Pneumatiky celoročné sa v lete opotrebujú menej, než zimné pneumatiky.
Ako vybrať správne celoročné pneu
Ak vyberáte celoročné pneu, dbajte predovšetkým na rozmery, ktoré musia súhlasiť s údajmi vo veľkom technickom preukaze vášho vozidla. Ďalej sa zamerajte na rôzne indexy pneu, ktoré určujú ich vlastnosti. Pri výbere by hlavnú úlohu nemala hrať iba cena – najlacnejšie pneumatiky celoročné bývajú spravidla najmenej kvalitné. Nekvalitné pneu sa rýchlejšie opotrebovávajú,
sú hlučné a môžu znižovať bezpečnosť jazdy.
Rozmery pneumatík
Šírka pneumatiky – uvádza sa v milimetroch. Všeobecne športové a väčšie vozidlá majú pneumatiky širšie.
Profil pneumatiky – pomer výšky bočnice pneumatiky k jej šírke vyjadrený v percentách.
Priemer pneumatiky – vyjadruje jej vnútorný priemer, ktorý musí byť zhodný s priemerom disku.
Výbava pneumatík
Núdzový dojazd(run-flat) – vďaka zosilnenej bočnici dokáže pneumatika dokončiť jazdu aj s defektom. Výrobcovia značia dojazdové pneu rôzne: Continental (SSR/CSR), Dunlop (DSST), Bridgestone (RFT), Pirelli (RFT), Goodyear (ROF).
Spevnený golier – umožňuje väčšie nahustenie pneumatík a zvyšuje tak ich nosnosť. Spevnené pneumatiky majú dlhšiu životnosť, vyššiu odolnosť voči poškodeniu a sú odolné proti preťaženiu.
Ochrana ráfika – pneumatika pomocou krycieho lemu chráni ráfik pred poškodením spôsobeným odlietavajúcimi kamienkami či nešikovným nabehnutím na pätník.
Bezdušové pneumatiky – bezpečnejšie v prípade prepichnutia. Namiesto duše je pneumatika vyplnená špeciálnou vrstvou gumy, ktorá bráni úniku vzduchu pod ráfikom.
Prehľad skratiek pri pneumatikách (označené v technickom preukaze)
Vlastnosti
Označenie
Celé označenie v TP
Radiálne pneu
R
195/65 R 15 95H hr XL
Vysokorýchlostné pneu
ZR
225/40 ZR 18 92 Y XL
Pneu so zvýšenou nosnosťou
XL/RF
195/65 R 15 95H hr XL
Bezdušové pneu
tl
195/65 R 15 95H hr XL
Dušové pneu (pri motocykloch)
tt
195/65 R 15 95H tt XL
Rýchlostný index pneumatík
Rýchlostný index udáva, na akú najvyššiu rýchlosť je pneumatika stavaná. Je vyjadrený písmenom, ktorému zodpovedá rýchlostný limit. Rýchlostný index by mal zodpovedať predpísaným hodnotám maximálnej rýchlosti vozidla, ktoré sú uvedené v technickom preukaze.
Index
N
Q
R
S
T
U
H
V
W
Y
ZR
Max. rýchlosť v km/h
140
160
170
180
190
200
210
240
270
300
240+
Trieda priľnavosti na mokrom povrchu
Podľa schopností na mokrom povrchu sa pneumatiky delia do tried A – E. Pneu s dobrou priľnavosťou má na mokrej vozovke kratšiu brzdnú dráhu, zaisťuje lepší záber na mokre a má lepšiu stabilitu pri zatáčaní.
A = najlepšie hodnotenie.
E = najhoršie hodnotenie.
Trieda úspory paliva
Označovaná tiež ako trieda valivého odporu. Rozmedzie hodnôt je znázornené na stupnici A až E. Spotreba paliva vozidla je výrazne ovplyvňovaná hodnotou valivého odporu pneumatík. Čím je valivý odpor vyšší, tým vyššia je aj spotreba paliva.
A = najlepšie hodnotenie.
E = najhoršie hodnotenie.
Trieda hlučnosti
Podľa vonkajšieho hluku vydávaného pneumatikou (65 až 75 dB), delíme pneu do troch kategórií hlučnosti. A značí najnižšiu hlučnosť, C potom znamená hlučnosť najvyššiu.
Záťažový index
Záťažový index udáva, aké maximálne zaťaženie je schopná uniesť jedna pneumatika.
Nosnostný index Ni
Kg/1 pneu
Nosnostný index Ni
Kg/1 pneu
Nosnostný index Ni
Kg/1 pneu
50
190
75
387
100
800
51
195
76
400
101
825
52
200
77
412
102
850
53
206
78
425
103
875
54
212
79
437
104
900
55
218
80
450
105
925
56
224
81
462
106
950
57
230
82
475
107
975
58
236
83
487
108
1000
59
243
84
500
109
1030
60
250
85
515
110
1060
61
257
86
530
111
1090
62
265
87
545
112
1120
63
272
88
560
113
1150
64
280
89
580
114
1180
65
290
90
600
115
1215
66
300
91
615
116
1250
67
307
92
630
117
1285
68
315
93
650
118
1320
69
325
94
670
119
1360
70
335
95
690
120
1400
71
345
96
710
121
1450
72
355
97
730
122
1500
73
365
98
750
123
1550
74
375
99
775
124
1600
i
Na bočnici pneumatiky nájdete okrem iného aj DOT kód, ktorý udáva rozmer pneumatiky a dátum jej výroby. Dátum výroby pneu pritom značí posledné štvorčíslie DOT kódu, kedy prvé dve čísla označujú týždeň a dve posledné rok vyrobenia pneumatiky.
Zaujíma vás, aké majú celoročné pneumatiky recenzie? Pozrite sa do kategórie, kde nájdete pneumatiky zoradené podľa recenzií našich zákazníkov.
Skryť popis
Pomohla vám táto informácia?
Tento formulár slúži len na hodnotenie informácií v popise vyššie. Ak máte otázku k produktom, službám, doprave, či inú požiadavku, využite zákaznícku podporu.
Čo by sme v ňom mali zlepšiť? Chýba vám tu niečo? Je niečo uvedené zle? Podeľte sa.